The new 2024 ESC guidelines on the management of patients with atrial fibrillation (AF) introduces the AF-CARE pathway as the central acronym for AF management. As a result, the management of Comorbidities and risk factors is moving to the forefront of AF management. However, the new guideline also includes important changes in Avoidance stroke and thromboembolism, such as a modified risk score (CHA2DS2-VA) and a statement on anticoagulation in subclinical atrial fibrillation. There are also changes in the concepts of Rhythm and rate control with an upgrading of rhythm control and catheter ablation. Finally, the guideline recommends regular Evaluation and reassessment of the patient's course for optimal AF management. Here, we summarize key points of the new guidelines and discusses some recommendations on aspects that can also be assessed differently.
Die neue ESC-Leitlinie zum Management von Patienten mit Vorhofflimmern von 2024 führt den AF-CARE-Pfad als zentrales Akronym des Vorhofflimmermanagements ein. In diesem Zuge rückt das Management von Komorbiditäten (Comorbidities) und Risikofaktoren an die erste Stelle des Vorhofflimmermanagements. Aber auch bei der Schlaganfall- und Thromboembolie-Prophylaxe (Avoidance) zeigt die neue Leitlinie wichtige Änderungen, wie einen veränderten Risikoscore (CHA2DS2-VA) sowie eine Stellungnahme zur Antikoagulation bei subklinischem Vorhofflimmern. Ebenfalls finden sich Änderungen in den Konzepten der Rhythmus- und Frequenzkontrolle mit einer Aufwertung der Rhythmuskontrolle und der Katheterablation. Schlussendlich empfiehlt die Leitlinie eine regelmäßige Reevaluation des Patientenverlaufs zum optimalen Vorhofflimmermanagement. Diese Übersicht fasst die wesentlichen Neuerungen zusammen und diskutiert einige Empfehlungen zu Aspekten, die auch anders bewertet werden können.
Keywords: AF management; Atrial fibrillation; ESC guidelines; Update; evidence-based treatment.
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