[Preoperative risk prediction models for noncardiac surgery patients : Interpret and use risk scores correctly]

Anaesthesiologie. 2024 Dec;73(12):861-870. doi: 10.1007/s00101-024-01481-7. Epub 2024 Nov 22.
[Article in German]

Abstract

Risk prediction models are an established component of the preoperative evaluation. In its guidelines the European Society for Cardiology proposes several risk scores but the benefit of these is mostly unclear for clinicians. This article describes the individual steps in the preparation of a valid prediction model with a focus on the parameters, discrimination, calibration and external validation. The clinical benefits of the risk scores proposed in the guidelines with respect to these parameters was investigated. All proposed risk scores appear to show a good discrimination in the validation cohorts. Only a few reliable data for a good calibration could be compiled. The external validity of the individual models is unclear. The general benefit of the risk scores cannot be recommended as data for calibration or discrimination in external cohorts are lacking. A precise estimation of the risk cannot be expected.

Risikoprädiktionsmodelle sind fester Bestandteil der präoperativen Evaluation. Die Europäische Gesellschaft für Kardiologie schlägt in ihrer Leitlinie mehrere Risiko-Scores vor, deren Nutzen jedoch für die Behandelnden meist unklar ist. Im Folgenden werden die einzelnen Schritte zur Erstellung eines validen Prädiktionsmodells erläutert. Der Fokus liegt auf den Kenngrößen Diskrimination, Kalibrierung und externe Validierung. Der klinische Nutzen der in der Leitlinie vorgeschlagenen Risiko-Scores in Bezug auf diese Kenngrößen wird untersucht. Alle Risiko-Scores scheinen eine gute Diskriminationsfähigkeit in den Validierungskohorten aufzuweisen. Nur wenige belastbare Daten konnten für eine gute Kalibrierung erhoben werden. Die externe Validität der einzelnen Modelle ist unklar. Die generelle Nutzung der Risiko-Scores kann nicht empfohlen werden, da Daten zu Kalibrierung oder Diskrimination in externen Kohorten fehlen. Eine präzise Risikoabschätzung kann nicht erwartet werden.

Keywords: Cardiovascular risk; Guidelines; Prognostic estimation; Treatment outcome; Validation.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Humans
  • Models, Statistical
  • Postoperative Complications / epidemiology
  • Postoperative Complications / etiology
  • Postoperative Complications / prevention & control
  • Practice Guidelines as Topic
  • Preoperative Care* / methods
  • Preoperative Care* / standards
  • Reproducibility of Results
  • Risk Assessment / methods
  • Surgical Procedures, Operative* / adverse effects