[Urothelial carcinoma of the upper and lower urinary tract-which risk factors make early detection worthwhile?]

Urologie. 2025 Jan;64(1):4-13. doi: 10.1007/s00120-024-02479-0. Epub 2024 Nov 26.
[Article in German]

Abstract

Urothelial carcinoma is one of the most common malignancies both in Germany and worldwide. Due to the frequent occurrence of late-onset or nonspecific symptoms, carcinomas are often diagnosed at advanced stages. Structured early detection programs have the potential to detect urothelial carcinoma in earlier stages and to improve survival rates. Various risk factors are associated with urothelial carcinoma, most notably tobacco abuse and occupational exposure, as well as genetic disorders such as Lynch syndrome in upper urinary tract carcinoma. In clinical practice, diagnostic tools include general examinations and ultrasound imaging of the urinary tract, with microhematuria and urine cytology playing key roles. For screening purposes noninvasive urine markers have demonstrated limited evidence. Despite the lack of optimal diagnostic markers for systematic early detection in high-risk populations, it is essential to ensure that every patient presenting with hematuria undergoes appropriate and risk-adapted diagnostics.

Das Urothelkarzinom zählt zu den häufigsten Krebserkrankungen in der deutschen und weltweiten Bevölkerung. Da Symptome in vielen Fällen spät oder unspezifisch auftreten, werden die Karzinome oft erst in fortgeschrittenen Stadien erkannt. Eine strukturierte Früherkennung hat das Potenzial, Urothelkarzinome in früheren Stadien zu detektieren und Überlebensraten zu verbessern. Diverse Risikofaktoren sind dabei mit dem Urothelkarzinom assoziiert. Hierzu zählen insbesondere der Nikotinabusus und eine berufliche Exposition, aber auch genetische Erkrankungen wie das Lynch-Syndrom im Falle einer Lokalisation im oberen Harntrakt. Zur Früherkennung stehen im klinischen Alltag neben der allgemeinen Untersuchung samt Sonografie der ableitenden Harnwege insbesondere die Mikrohämaturie sowie die Urinzytologie im Vordergrund. Für den Einsatz nicht-invasiver Urinmarker im Sinne eines Screenings existiert bisher keine ausreichende Evidenz. Ungeachtet des Mangels an optimalen diagnostischen Markern für eine systematische Früherkennung in Hochrisikopopulationen ist es sehr wichtig, alle Patienten mit einer Hämaturie einer adäquaten und risikoadaptierten Diagnostik zuzuführen.

Keywords: Bladder cancer; Carcinogens; Microhematuria; Screening; Smoking.

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Carcinoma, Transitional Cell / diagnosis
  • Carcinoma, Transitional Cell / epidemiology
  • Carcinoma, Transitional Cell / urine
  • Early Detection of Cancer* / methods
  • Early Diagnosis
  • Humans
  • Risk Factors
  • Urologic Neoplasms* / diagnosis
  • Urologic Neoplasms* / epidemiology
  • Urologic Neoplasms* / urine