Sentinel fracture: the necessity of improved post-fracture care

Wien Med Wochenschr. 2024 Nov 29. doi: 10.1007/s10354-024-01066-4. Online ahead of print.

Abstract

Fragility fractures caused by osteoporosis, the most common metabolic bone disease, place a significant burden on affected individuals and impose substantial economic costs. A fragility fracture implies an imminent elevated risk for subsequent fractures, particularly in the short term. Therefore, osteoporosis must be addressed in the event of a sentinel fracture, if not already previously treated. Regardless of whether the fracture is treated conservatively or surgically, post-fracture care is particularly important. Early mobilization followed by fall risk assessment and the initiation of adequate bone-specific medication are essential milestones in preventing subsequent fractures. Monitoring patients increases adherence to bone-specific medication and fall prevention strategies. Comprehensive post-fracture care is important and should be performed by a multidisciplinary team. Coordinated care models, such as the fracture liaison service (FLS), have shown enhancements in the initiation of and adherence to secondary prevention of fragility fractures. Despite recommendations by several guidelines including that published by the Austrian Society for Bone and Mineral Research, only one fracture liaison service has been implemented in Austria.

Durch Osteoporose, häufigste Erkrankung des Knochenstoffwechsels, bedingte Fragilitätsfrakturen stellen sowohl für die Betroffenen als auch für das Gesundheitssystem eine enorme Belastung dar. Jede Fraktur bedeutet speziell im ersten Jahr danach ein stark erhöhtes Risiko für weitere Frakturen. Aus diesem Grund müssen wir im Fall einer Sentinelfraktur – sofern nicht schon vorher geschehen – die Osteoporose behandeln. Unabhängig davon, ob die Patienten konservativ oder chirurgisch behandelt werden, ist die Nachbehandlung der Fraktur wichtig. Eine frühzeitige Mobilisierung, gefolgt von einem Sturzrisikoassessment und der Einleitung einer knochenspezifischen Medikation sind wesentlich zur Reduktion des Risikos neuerlicher Fakturen. Werden die Betroffenen einige Wochen und ein Jahr nach der Fraktur nochmals von einem Osteoporosespezialisten gesehen, erhöht dies die Compliance der Patientinnen/Patienten. Im Optimalfall wird ein multimodales Management nach einer Fraktur von einem multidisziplinären Team durchgeführt. Obwohl koordinierte Versorgungsmodelle, wie das Fracture Liaison Service (FLS) in etlichen Leitlinien empfohlen werden, darunter auch in der von der Österreichischen Gesellschaft für Knochen- und Mineralforschung veröffentlichten Leitlinie, wurde in Österreich bisher nur ein FLS implementiert.

Keywords: Fracture liaison service; Osteoporosis; Refracture risk stratification; Sentinel fracture.

Publication types

  • Review