[Injuries to the lateral ankle ligaments]

Unfallchirurgie (Heidelb). 2024 Dec 10. doi: 10.1007/s00113-024-01503-4. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Acute sprains and ruptures of the lateral ankle ligaments are the most common injuries of the ankle joint. They are often related to sporting activity and predominantly affect individuals under 40 years old. Lateral ligament injuries occur due to supination trauma. The anterior talofibular ligament is most commonly affected often in combination with the calcaneofibular ligament. In contrast, ruptures of all three lateral ankle ligaments (luxatio pedis supinatoria) or complete ruptures of the medial and lateral ligaments (luxatio pedis cum talo) are extremely rare. The clinical diagnostics have a high sensitivity and specificity and X-ray images are used to exclude fractures and other accompanying injuries. In cases of acute injuries conservative treatment in an orthosis for 5-6 weeks to prevent supination is the method of choice. Surgical treatment is reserved for exceptional indications. For both operative and conservative forms of treatment the functional treatment with initial movement exercises in a semi-rigid orthosis and the following proprioceptive training are crucial for the success of treatment and show superior results compared to immobilization in a surgical cast.

Akute Distorsionen und Rupturen des Außenbandapparats stellen die häufigsten Verletzungen am oberen Sprunggelenk dar. Sie stehen häufig im Zusammenhang mit sportlicher Aktivität und treffen überwiegend Menschen vor dem 40. Lebensjahr. Außenbandverletzungen entstehen bei Supinationstraumata. Betroffen ist meist das Lig. fibulotalare anterius, häufig in Kombination mit dem Lig. fibulocalcaneare. Rupturen aller 3 Außenbänder (Luxatio pedis supinatoria) oder komplette Rupturen des Innen- und Außenbandapparats (Luxatio pedis cum talo) sind hingegen ausgesprochen selten. Die klinische Diagnostik hat eine hohe Sensitivität und Spezifität; Röntgenaufnahmen dienen dem Ausschluss von Frakturen und anderen Begleitverletzungen. Im akuten Verletzungsfall ist die konservative Therapie in einer supinationshemmenden Orthese für 5 bis 6 Wochen Mittel der Wahl. Eine operative Versorgung ist Ausnahmeindikationen vorbehalten. Sowohl bei konservativer als auch bei operativer Therapie sind die funktionelle Behandlung mit Beginn von Bewegungsübungen in der semirigiden Orthese und die anschließende Einleitung eines propriozeptiven Trainings entscheidend für den Behandlungserfolg.

Keywords: Joint instability; Orthotic devices; Rupture; Sprains and strains; Stability testing.

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