Background: Age-appropriate speech development is a primary aim of the rehabilitation of children treated with cochlear implants (CI). Various assessment tools are available, including the speech development test for 2‑year-olds (SETK-2). All tests are normalized to normal-hearing children; additionally, results are evaluated according to age and the duration of CI (hearing age). The present study presents current practices and evaluates them as far as is possible.
Materials and methods: In a multicentric retrospective study, 375 SETK‑2 datasets of congenitally deaf children treated with CI from five centers were included. All children had been treated before the fourth year of life, and the interval between treatment of the two sides was less than 12 months.
Results: In the analyses according to age and hearing age, all subtests in the observed groups, with the exception of word comprehension, showed significantly worse results than the normative values. Isolated results demonstrated results similar to or even better than the normative values. The more complex the tested performance, the higher the proportion of conspicuous test results. The timepoint of implantation had no significant influence on test performance.
Conclusion: The SETK‑2 should be evaluated according to chronological age; otherwise, the progress of early speech development may be incorrectly assessed and interventions initiated too late. Moreover, evaluation according to hearing age disregards the child's cognitive skills.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Ein zeitgerechter Spracherwerb ist eines der Kernziele der Rehabilitation bei Kindern, die mit einem Cochleaimplantat (CI) versorgt wurden. Verschiedene Testverfahren werden zur Beurteilung herangezogen, so auch der Sprachentwicklungstest für zweijährige Kinder (SETK-2). Alle Verfahren wurden an normalhörenden Kindern normiert, zusätzlich erfolgt die Auswertung teils nach Lebensalter, teils gemäß Zeitraum nach der CI-Versorgung (Höralter). In der vorliegenden Untersuchung wird momentan bestehende Praxis beschrieben und soweit möglich bewertet.
Material/methode: In einer multizentrischen retrospektiven Studie wurden von 5 CI-Centren 375 Datensätze des SETK‑2 von kongenital tauben und bilateral mit CI versorgten Kindern erhoben. Alle wurden vor Vollendung des 4. Lebensjahres versorgt, der Abstand betrug bei bilateraler CI-Versorgung weniger als 12 Monate.
Ergebnisse: Alle Subtests der betrachteten Gruppen schnitten mit Ausnahme des Verstehens für Wörter in der Auswertung nach Hör- und Lebensalter signifikant schlechter als die Normstichprobe ab. Einzelergebnisse zeigten gleich gute oder sogar bessere Leitungen im Vergleich zur Normstichprobe. Je komplexer die geprüfte Leistung war, desto höher war der Anteil der auffälligen Testergebnisse. Der Zeitpunkt der Implantation zeigte keinen wesentlichen Einfluss auf die Testergebnisse.
Schlussfolgerung: Die Auswertung des SETK‑2 sollte nach Lebensalter erfolgen, da sonst die Entwicklung im frühen Spracherwerb falsch eingeschätzt und Interventionen zu spät initiiert werden könnten. Außerdem lässt die Beurteilung nach Höralter die Kognition des Kindes außer Acht.
Keywords: Accompanying diagnostics; Cochlear implant; Congenital deafness; Rehabilitation; Speech development disorders.
© 2024. The Author(s).