Diabetes mellitus (DM) is on the rise in the population. Approximately 10% of adults suffer from DM. Over two-thirds of patients are over 60 years old, and thus it particularly affects patients who have to undergo total joint arthroplasty. Patients with DM have an increased risk of surgical site infection and periprosthetic infections. The risk particularly affects patients with inadequately controlled DM. Diabetes control can be monitored using HbA1c, which correlates with both the adjustment and the risk of infection. HbA1c should therefore be determined in all patients with DM before a prosthesis is implanted. Patients with HbA1c over 8% should be seen by a diabetologist and have their blood sugar control optimized.
Diabetes mellitus (D.M.) ist eine in ihrer Häufigkeit zunehmende Erkrankung in der Bevölkerung. Etwa 10 % der Erwachsenen sind an einem D.M. erkrankt. Über zwei Drittel der Patienten sind über 60 Jahre alt und damit betrifft es vor allem auch Patienten, die sich der Implantation einer Endoprothese unterziehen müssen. Patienten mit einem D.M. haben ein erhöhtes Risiko für Wundheilungsstörungen und Infektionen, so auch in der Endoprothetik. Das Risiko betrifft insbesondere Patienten mit einem unzureichend eingestellten D.M. Wie gut ein D.M. eingestellt ist, lässt sich über den HbA1c beurteilen, welcher sowohl mit der Einstellung als auch mit dem Infektionsrisiko korreliert. Dieser sollte daher bei allen Patienten mit einem D.M. vor der Implantation einer Prothese bestimmt werden. Patienten mit einem HbA1c über 8 % sollten diabetologisch vorgestellt und in ihrer Blutzuckereinstellung optimiert werden.
Keywords: Diabetic complications; Hb A1c; Infection; Surgical site infection; Total joint replacement.
© 2025. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.