Actinomycosis is an endogenous bacterial infection caused by Actinomyces israelii. This bacterium reside on the mucosa of oral cavity, tonsils, and genitourinary tract. Any insult such as trauma, surgery, or foreign body disrupts the mucosal barrier and gives entry to the underlying tissue to cause disease. We describe a rare presentation of Actinomycosis presenting as a nasal polypoidal mass in a young female, an uncommon presentation, thereby causing diagnostic challenge as it may mimic other lesions with similar clinical presentations like fungal polyps, allergic polyps or chronic sinusitis. A 22 year old female presented with history of recurrent upper respiratory tract infection to the ENT Outpatient Department, clinical evaluation showed deviated nasal septum and radiology showed a nasal polyp and patient underwent submucosal resection with middle meatal antrostomy and micro-debrider assisted polypectomy. Histopathology showed respiratory epithelium with underlying stroma showing dense basophilic filamentous organisms surrounded by peripheral eosinophilic clubs that were Gram-positive and Gomori Methanamine Silver stain positive. The disease was diagnosed as Actinomycosis. The disease is a mimicker of various diseases such as nocardiosis, botryomycosis or tuberculosis having a wide range of symptoms and affecting multiple organs. Prevalence of actinomycosis in nasal region is rare thereby increasing the risk of misdiagnosis. Thus, Actinomycosis should be kept as a differential diagnosis in any chronic infectious diseases of the nasal cavity and monitored closely to ensure precise diagnosis and timely management.
Aktinomykose ist eine endogene bakterielle Infektion, die durch Actinomyces israelii verursacht wird. Der Erreger siedelt auf der Schleimhaut der Mundhöhle, der Tonsillen und des Urogenitaltrakts. Jede Verletzung, z. B. Trauma, ein chirurgischer Eingriff oder ein Fremdkörper, stört die Schleimhautbarriere, ermöglicht das Eindringen in das darunter liegende Gewebe und kann eine Erkrankung verursachen. Beschrieben wir eine seltene Actinomykose, die sich bei einer jungen Frau als polypöse Masse in der Nase darstellt. Das ist eine ungewöhnliche Situation, die eine diagnostische Herausforderung darstellt, da sie andere Läsionen mit ähnlichen klinischen Symptomen wie Pilzpolypen, allergische Polypen oder chronische Sinusitis imitieren kann. Eine 22-jährige Frau stellte sich mit einer Vorgeschichte rezidivierender Infektionen der oberen Atemwege in der HNO-Ambulanz vor. Die klinische Untersuchung ergab eine Nasenscheidewandverkrümmung und die Radiologie einen Nasenpolypen, woraufhin sich die Patientin einer submukösen Resektion mit mittlerer Meatusantrostomie und einer mikrodebrierten Polypektomie unterzog. Die Histopathologie ergab ein respiratorisches Epithel mit darunter liegendem Stroma, das dichte basophile, fadenförmige Organismen aufwies, die von peripheren eosinophilen Keulen umgeben waren, die Gram-positiv und Gomori-Methanamin-Silberfärbung positiv waren. Die Krankheit wurde als Aktinomykose diagnostiziert. Diese Krankheit ahmt verschiedene Krankheiten wie Nocardiose, Botryomykose oder Tuberkulose nach, hat ein breites Spektrum an Symptomen und befällt mehrere Organe. Die Prävalenz der Actinomykose im Nasenbereich ist selten, was das Risiko einer Fehldiagnose erhöht.
Keywords: Actinomyces israelii; Actinomycosis; case report; granulomatous disease; nasal polyp.
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