[Physiological and pathophysiological changes of the ageing lung]

Z Gerontol Geriatr. 2025 Jan 20. doi: 10.1007/s00391-024-02401-5. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background: Due to age-related changes the lung function decreases. At the same time there is an increase in pulmonary diseases that lead to restrictions in mobility and autonomy.

Research question: What are the underlying changes in lung ageing? To what extent do they affect lung function and are there factors that can be influenced?

Method: Literature search.

Results: Ageing of the lungs is associated with a loss of elasticity and distensibility. Senescence-associated factors play an important role at the molecular level. Accumulation of damaged DNA and proteins, oxidative stress and chronic inflammation are major factors. Avoidance of harmful environmental factors can reduce the disease burden.

Conclusion: Age-related pathophysiological changes lead to increased work of breathing with decreasing muscle strength. Patients should be encouraged to avoid inhaling noxious agents as these are associated with a diminution of lung function loss even in older age.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Lungenfunktion nimmt durch altersassoziierte Veränderungen ab. Gleichzeitig kommt es zur Zunahme pulmonaler Erkrankungen, die zu Einschränkungen von Mobilität und Autonomie führen.

Fragestellung: Welche Veränderungen liegen der Lungenalterung zugrunde? Inwieweit wirken sie sich auf die Lungenfunktion aus, und gibt es beeinflussbare Faktoren?

Methode: Literaturrecherche.

Ergebnisse: Die Alterung der Lunge geht mit dem Verlust von Elastizität und Dehnbarkeit einher. Seneszenzassoziierte Faktoren spielen auf molekularer Ebenen eine wichtige Rolle. Akkumulation geschädigter DNA und Proteine, oxidativer Stress und chronische Inflammation sind Hauptfaktoren. Die Vermeidung schädlicher Umweltfaktoren kann die Krankheitslast reduzieren.

Schlussfolgerungen: Alters- und pathophysiologische Veränderungen führen zu erhöhter Atemarbeit bei nachlassender Muskelkraft. Patienten sollten ermutigt werden, inhalative Noxen zu meiden, da dies auch im höheren Alter mit einem geringeren Lungenfunktionsverlust assoziiert ist.

Keywords: Cellular senescence; Infammation; Mitochondrial dysfunction; Oxidative stress; Work of breathing.

Publication types

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