Background: Health-related quality of life (hrQoL) may be the most important patient-reported outcome for patients with chronic disorders. The Short Health Scale (SHS) is a brief four-item instrument to assess hrQoL in patients with bowel disorders. This study examined the validity, reliability and sensitivity of the German translation of the SHS in a cohort of outpatients with inflammatory bowel diseases (IBD).
Methods: The study was preregistered in April 2021 (https://doi.org/10.17605/OSF.IO/S82D9). Outpatients with IBD (n=225) in different stages of disease activity (as determined by the Harvey-Bradshaw index or partial Mayo score) completed the German SHS and the short Inflammatory Bowel Disease Questionnaire (sIBDQ) as an established measure of hrQoL to examine the convergent validity. To assess reliability, a subset of patients (n=30) in remission completed the same questionnaires after 4-8 weeks. Sensitivity to change was established from questionnaires of patients with either decreased (n=15) or increased (n=16) disease activity after 3-6 months.
Results: The internal consistency of the German SHS was high (Cronbach's α=0.860). SHS total scores correlated strongly with sIBDQ scores (ρ=-0.760, p<0.001) and disease activity (ρ=0.590, p<0.001). Retest reliability was high (ρ=0.695, p<0.001). Sensitivity to change was statistically significant for patients with decreased (p=0.013) but not increased (p=0.134) disease activity.
Conclusion: The German version of the SHS is a valid and reliable tool to measure hrQoL in persons with IBD.
Einleitung: Chronisch-entzündliche Darmerkrankungen (CED) können die Lebensqualität (QoL) der Betroffenen stark beeinträchtigen. Die Short Health Scale (SHS) ist ein aus 4 visuellen Analogskalen bestehender Fragebogen zur Beurteilung der QoL bei Personen mit Darmerkrankungen, der in Schweden entwickelt und in verschiedenen Sprachen validiert wurde. In dieser Studie wurde die deutsche Übersetzung der SHS validiert.
Methodik: Die Studie wurde im April 2021 präregistriert (https://doi.org/10.17605/OSF.IO/S82D9). Ambulante PatientInnen mit CED (n=225) in verschiedenen Krankheitsstadien (definiert durch Harvey-Bradshaw-Index oder partiellen Mayo-Score) nahmen teil. Sie beantworteten die SHS und als etabliertes QoL-Instrument die Kurzform des Inflammatory Bowel Disease Questionnaire (sIBDQ). Zur Beurteilung der Reliabilität und Änderungssensitivität wurden Subgruppen (n=30 in Remission bzw. n=31 mit veränderter Krankheitsaktivität) nach 4–8 Wochen bzw. 3–6 Monaten erneut befragt.
Ergebnis: Die interne Konsistenz der SHS war hoch mit einem Cronbachs α=0.860. SHS-Scores korrelierten stark mit dem sIBDQ (ρ=–0.760, p<0.001) und der Krankheitsaktivität (ρ=0.590; p<0.001). Die Retest-Reliabilität war hoch (ρ=0.695, p<0.001), während die Änderungssensitivität bei Pat. mit sinkender (p=0.013), aber nicht bei steigender (p=0.134) Krankheitsaktivität signifikant war.
Schlussfolgerung: Die SHS ist ein kurzer und zuverlässiger Fragebogen zur Beurteilung der QoL bei Personen mit CED und kann lizenzfrei klinisch und wissenschaftlich eingesetzt werden.
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