We analyzed clinical outcome of patients with an isolated central nervous system lymphoma (CNSL) relapse after systemic non-Hodgkin's lymphoma (NHL). All 23 patients with an isolated secondary CNSL (SCNSL) treated at two institutions from 04/2003-12/2007 were included into this analysis. At cerebral relapse, 15/23 patients were treated with a regimen consisting of high-dose methotrexate (Bonn protocol). After a median follow-up of 6.5 months (range 1-68), 15/23 (65%) patients with SCNSL had relapsed or progressed. HD (high-dose)- methotrexate (MTX) chemotherapy according to the Bonn protocol is effective concerning response rates; however, overall survival of patients with SCNSL seems to be impaired in comparison to relapses in primary CNSL (PCNSL).
Wir analysierten den klinischen Verlauf von Patienten mit isoliertem Zentralnervensystem (ZNS)-Rezidiv nach systemischem Non-Hogdkin-Lymphom (NHL). Alle 23 Patienten mit einem isolierten sekundären ZNS-Lymphom (SZNSL), die an unseren 2 Institutionen von 04/2003 bis 12/2007 behandelt wurden, wurden in diese Analyse eingeschlossen. Bei zerebralem Rezidiv wurden 15/23 Patienten nach dem Bonner Protokoll behandelt. Nach einem medianen Follow-up von 6,5 Monaten (zwischen 1–68) waren 15/23 (65%) mit SZNSL rezidiviert oder hatten einen Progress. Das Bonner Protokoll ist bezüglich Ansprechraten effektiv. Allerdings scheint das Gesamtüberleben der Patienten mit SZNSL gegenüber den Patienten mit primärem ZNS-Lymphom (PZNSL) eingeschränkt zu sein.
Keywords: CNS; chemotherapy; lymphoma; methotrexate; neoplasia; relapse.