Breast Cancer: Rank Ligand Inhibition

Breast Care (Basel). 2010;5(5):320-325. doi: 10.1159/000321122. Epub 2010 Oct 15.

Abstract

Breast cancer and bone health are closely linked. Early menopause induced by gonadotropin-releasing hormone analogues or chemotherapy as well as aromatase inhibitors reduce oestrogen levels, thereby causing cancer treatment-induced bone loss (CTIBL). Furthermore, bone metastases are commonly found in advanced disease. Current treatment options for bone lesions comprise systemic anti-tumour therapy, irradiation, surgery and bisphosphonates. The main mechanism of osteolysis, osteoclast activation, is induced by the RANK ligand and suppressed by osteoprotegerin (OPG). A human antibody targeting the RANK ligand, denosumab, had superior activity compared to OPG and was therefore further developed in the clinical setting. This article reviews clinical data on denosumab. Data were obtained by searching the Medline database and abstracts from the ASCO annual meeting, ASCO breast meeting, ECCO, ESMO, and the San Antonio Breast Cancer Symposium. Clinical trials have demonstrated that denosumab reduces markers of bone turnover, and suggest equal efficacy to bisphosphonates in reducing the rate of skeletal-related events. While overall fewer side effects were observed, a numerically increased rate of osteonecrosis of the jaw was reported. Denosumab was well tolerated, and clinical activity was similar to bisphosphonates in metastatic disease. Trials of denosumab in the prevention of CTIBL are ongoing.

Brustkrebs und Knochengesundheit sind eng verbunden. Vorzeitige Menopause durch GnRH (gonadotropin-releasing hormone)-Analoga oder Chemotherapie sowie Aro-matasehemmer führen über reduzierte Östrogenspiegel zu therapiebedingtem Knochenverlust (cancer treatment-induced bone loss, CTIBL). Auch sind Knochenmetastasen beim metastasierten Brustkrebs häufig. Derzeitige Behandlungsoptionen umfassen systemische Antitumor-therapien, Bestrahlung, orthopädische Eingriffe sowie Bisposphonate. Die Osteoklastenaktivierung, die zum Knochenabbau führt, wird durch den RANK-Liganden vermittelt und durch Osteoprotegerin (OPG) gehemmt. Ein Antikörper gegen den RANK-Liganden, Denosumab, erwies sich im klinischen Einsatz OPG überlegen. Dieser Artikel fasst klinische Daten zu Denosumab zusammen. Dazu wurden die Pubmed Medline, sowie Abstracts vom ASCO Annual Meeting, ASCO Breast, ECCO, ESMO, sowie dem San Antonio Breast Cancer Symposium durchsucht. Ergebnisse zeigen, dass Denosumab die Marker des Knochenumsatzes reduzieren kann. In Bezug auf die Vermeidung von Knochenkomplikationen war die Wirksamkeit mit Bisphosphonaten vergleichbar. Insgesamt traten weniger Nebenwirkungen auf, die Anzahl an Kieferosteonekrosen war jedoch numerisch erhöht. Denosumab zeichnete sich durch gute Verträglichkeit und Wirksamkeit bei Knochenmetastasen aus. Aktuell wird die Rolle von Denosumab zur Prävention von CTIBL in klinischen Studien untersucht.