Prevalence and determinants of sexually transmitted infections in women at risk undergoing abortion in a Swiss primary care setting

Praxis (Bern 1994). 2014 Jul 23;103(15):875-82. doi: 10.1024/1661-8157/a001724.

Abstract

Background: Specific prevalence data are needed to assess the burden of sexually transmitted infections (STIs) in specific settings where data are scant, such as women seeking early termination of pregnancy (TOP). We aimed to investigate the prevalence of STIs and its determinants in women at risk (e. g. pathological cervical swab) undergoing TOP in a primary care setting in Switzerland.

Methods: Cross-sectional study of 620 women seeking abortion counselling at a general practice in Zurich, Switzerland. Patients' characteristics were assessed and in case of pathological cervical swab a PCR-based screening for Chlamydia trachomatis (CT), Mycoplasma genitalium (MG) and Neisseria gonorrhoeae (NG) was initiated to estimate STI prevalence. Bi-and multivariable analysis were used to investigate STI determinants.

Results: 585 out of the 620 women presenting for counselling resulted in TOP. 581 (93,7%) cervical specimens were available with 272 having pathological signs (46,8%), thus were considered at risk for STIs. In 192 screened samples 28 STIs (14,6%) (95% CI: 10,3-20,3%) were detected, predominantly CT (17 cases) followed by MG (9 cases) and NG (2 cases). Compared to non-immigrants, immigrants were more likely to have a STI (adjusted OR 2,63; p=0,037) Non-screened women were significantly more often self-payers (31,3%) compared to screened women (8,3%) (p<0,001).

Conclusion: We found a high STI prevalence in women presenting for TOP in a Swiss primary care setting. Women with a migration background seemed to be a vulnerable subgroup. Public health efforts are needed to implement cost-effective screening and case management programmes in this population at risk for STIs.

Hintergrund: Schwangerschaftsabbrüche können in der Schweiz auch ambulant in der Hausarztpraxis durchgeführt werden. Daten zur Prävalenz von sexuell übertragbaren Infektionen (STI) bei dieser Patientenpopulation sind nur spärlich vorhanden. Unser Ziel war die Erhebung der Prävalenz und der prädisponierenden Faktoren für sexuell übertragbare Infektion bei Frauen mit erhöhtem Risiko (pathologischer Zervixabstrich), die sich in einer Schweizer Hausarztpraxis einer Abruptio unterzogen. Methode: Querschnittsstudie bei 620 Frauen, die sich in einer Hausarztpraxis in Zürich für eine Abruptio Beratung vorstellten. Im Falle eines pathologischen Zervixabstriches erfolgte zur Abschätzung der STI Prävalenz ein PCR-basierendes Screening bezüglich Chlamydia trachomatis (CT), Mycoplasma genitalium (MG) und Neisseria gonorrhoeae (NG). Resultate: Bei 585 der 620 Frauen resultierte eine Abruptio. Verfügbar waren 581 (93,7%) Zervixabstriche wovon 272 (46,8%) pathologische Zeichen aufwiesen und demnach als eine Risikokonstellation für STI betrachtet wurden. Unter 192 gescreenten Proben fanden sich 28 STI (14,6%) (95% CI: 10,3–20,3%), vorherrschend waren CT-Infektionen (17 Fälle) gefolgt von MG (9 Fälle) und NG (2 Fälle). Frauen mit Migrationshintergrund waren häufiger von einer STI betroffen (OR 2,63; p=0,037 im Vergleich zu Schweizerinnen). Fazit: Frauen, die sich einer Abruptio in der Praxis unterzogen, zeigten hohe STI-Prävalenz. Patientinnen mit einem Migrationshintergrund scheinen eine vulnerable Untergruppe darzustellen. Bemühungen sind notwendig, damit diese Risikogruppe mit kosteneffizientem Screening und Behandlungskonzepten erreicht werden können.

Keywords: Chlamydia trachomatis; Hausarztpraxis; Schwangerschaftsabbruch; Screening; general practice; pregnancy; screening; sexually transmitted infections; sexuell übertragbare Krankheiten.

MeSH terms

  • Abortion Applicants / statistics & numerical data*
  • Adult
  • Chlamydia Infections / diagnosis
  • Chlamydia Infections / epidemiology
  • Chlamydia trachomatis
  • Cross-Sectional Studies
  • Emigrants and Immigrants / statistics & numerical data*
  • Female
  • Gonorrhea / diagnosis
  • Gonorrhea / epidemiology
  • Humans
  • Mass Screening
  • Mycoplasma Infections / diagnosis
  • Mycoplasma Infections / epidemiology
  • Mycoplasma genitalium
  • Pregnancy
  • Primary Health Care
  • Sexually Transmitted Diseases / diagnosis
  • Sexually Transmitted Diseases / epidemiology*
  • Switzerland
  • Vaginal Smears