Prevalence, Trend and Determining Factors of Gestational Diabetes in Germany

Geburtshilfe Frauenheilkd. 2012 Apr;72(4):311-315. doi: 10.1055/s-0031-1298390.

Abstract

Purpose: The true prevalence of gestational diabetes in Germany is unknown. Thus, the study's purposes were to estimate the prevalence of gestational diabetes as well as to describe the temporal prevalence trend and to identify determinants. Material and Methods: We calculated prevalence estimates based on two datasets: the register-based German perinatal statistic (n = 650 232) and the maternal self-reports from the German children and youth health survey (KiGGS; n = 15 429). Differences between prevalence estimates were analysed using χ2 and trend tests, and determinants were identified using logistic regression. Results: According to the perinatal statistic, gestational diabetes was present in 3.7 % of pregnant women in Germany in 2010. The prevalence across the years 2001 to 2006 was estimated at 1.9 % which differed significantly from the prevalence estimate derived from the KiGGS dataset for the same period of time (5.3 %; 95 % confidence interval: 4.6-6.1 %). Both datasets show an increasing trend of gestational diabetes (p < 0.001). The risk for gestational diabetes was mainly associated with age, BMI and social class of pregnant women as well as with multiple pregnancies. Conclusion: The lack of significant screening studies among representative samples hampers a sound estimation of the true prevalence of gestational diabetes in Germany. The increasing trend in gestational diabetes might continue due to the projected increase of important risk factors (e.g., maternal age, obesity). Our analyses support the current consensus recommendations regarding standardised gestational diabetes screening.

Fragestellung: Die tatsächliche Prävalenz des Gestationsdiabetes ist hierzulande weitgehend unbekannt. Die Ziele der vorliegenden Studie waren daher, die Prävalenz des Gestationsdiabetes abzuschätzen sowie den zeitlichen Trend darzustellen und Determinanten zu identifizieren. Material und Methodik: Es wurden Prävalenzberechnungen an 2 repräsentativen Datensätzen vorgenommen: an der registerbasierten deutschen Perinatalstatistik (n = 650 232) sowie an den maternalen Selbstberichten aus dem Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS; n = 15 429). Unterschiede zwischen Prävalenzwerten wurden mit χ2- bzw. Trendtests beurteilt und Determinanten mittels logistischer Regression identifiziert. Ergebnisse: Laut Perinatalstatistik lag im Jahr 2010 bei 3,7 % der Schwangeren in Deutschland ein Gestationsdiabetes vor. Kumuliert für die Jahre 2001–2006 ergab sich aus dieser Datenquelle ein Wert von 1,9 %, der sich signifikant von der auf Basis der KiGGS-Daten für diesen Zeitraum berechneten Prävalenz unterschied (5,3 %; 95 %-Konfidenzintervall: 4,6–6,1 %). In beiden Datensätzen ist ein ansteigender Trend in der Gestationsdiabetesprävalenz zu beobachten (p < 0,001). Das Gestationsdiabetesrisiko war vor allem mit dem Alter, dem BMI und dem Sozialstatus der Schwangeren sowie mit Mehrlingsschwangerschaften assoziiert. Schlussfolgerung: Das Fehlen aussagekräftiger Screening-Studien an repräsentativen Kollektiven erschwert eine fundierte Schätzung der wahren Gestationsdiabetesprävalenz. Der ansteigende Trend in der Gestationsdiabetesprävalenz könnte sich vor dem Hintergrund der projizierten Zunahme wesentlicher Risikofaktoren (z. B. maternales Alter, Adipositas) weiter fortsetzen. Unsere Berechnungen unterstützen die aktuellen Konsensus-Empfehlungen hinsichtlich eines einheitlichen Gestationsdiabetes-Screenings.

Keywords: epidemiology; gestational diabetes; screening.