Esophagolymphadenectomy is the cornerstone of multimodality treatment for resectable esophageal cancer. The preferred surgical approach is transthoracic, with a two-field lymph node dissection and gastric conduit reconstruction. A minimally invasive approach has been shown to reduce postoperative complications and increase quality of life. Robot-assisted minimally invasive esophagectomy (RAMIE) was developed to facilitate this complex thoracoscopic procedure. RAMIE has been shown to be safe with good oncologic results and reduced morbidity. The use of RAMIE opens new indications for curative surgery in patients with T4b tumors, high mediastinal tumors, and lymph node metastases after neoadjuvant treatment.
Die Ösophagolymphadenektomie ist der Eckpfeiler der multimodalen Behandlung des resektablen Ösophaguskarzinoms. Der chirurgische Zugang erfolgt bevorzugt transthorakal, mit 2-Feld-Lymphadenektomie und Rekonstruktion durch Magenhochzug. Für einen minimal-invasiven Ansatz wurde gezeigt, dass er die postoperativen Komplikationen reduziert und die Lebensqualität erhöht. Die roboterassistierte minimal-invasive Ösophagektomie (RAMIE) wurde mit dem Ziel entwickelt, dieses komplexe thorakoskopische Verfahren zu erleichtern. Die Sicherheit der RAMIE ist belegt, die onkologischen Ergebnisse sind gut, die Morbidität wird verringert. Die Anwendung eröffnet neue Indikationen für die kurative chirurgische Behandlung von Patienten mit T4b-Tumoren, Tumoren im oberen Mediastinum und Lymphknotenmetastasen nach neoadjuvanter Therapie.
: The online version of this article (doi:10.1007/s00104-016-0200-7) contains a video, which is available to authorized users.
Keywords: Esophageal cancer; Esophagectomy; Multimodal treatment; Surgery, robot-assisted; Thoracoscopy.