Purpose Anticoagulation is the first-line therapy for cerebral venous sinus thrombosis (CVT). Endovascular treatment is increasingly applied in patients deteriorating despite anticoagulation with extensive thrombosis or contraindications for anticoagulation. Experience with stent retrievers in CVT is limited. Results We present three cases of severe CVT treated with stent-retrievers, thrombus aspiration and local thrombolysis. In two patients with extensive thrombosis, a partial recanalization was achieved, but only one of them showed significant improvement. Despite failed recanalization, the third patient recovered completely. Conclusions Limited experience with three cases indicates that recanalization may not necessarily result in favourable clinical outcome even in severely affected patients. Therefore, invasive procedures such as local thrombolysis and thrombectomy remain individual therapeutic options when anticoagulation fails and in patients with extensive thrombosis.
Hintergrund Antikoagulation ist bislang die Standardtherapie bei zerebraler Sinus-/Hirnvenenthrombose (CVT). Endovaskuläre Strategien werden zunehmend bei Verschlechterung unter Antikoagulation, ausgedehnten Thrombosen oder Kontraindikationen gegen die Antikoagulation eingesetzt, jedoch gibt es wenig Erfahrung speziell mit Stent-Retrievern bei CVT. Ergebnisse Wir stellen 3 Fallberichte schwerwiegender CVT vor, welche mit Stent-Retrievern, Thrombektomie und lokaler Thrombolyse behandelt wurden. Bei partieller Rekanalisation in 2 Fällen kam es nur bei einem zu einer deutlichen Besserung. Trotz erfolgloser Rekanalisation zeigte die dritte Patientin einen sehr guten klinischen Verlauf. Schlussfolgerung Unsere kleine Fallserie deutet darauf hin, dass Rekanalisation allein möglicherweise nicht zwingend zu einem günstigen klinischen Ergebnis führt. Invasive Therapien sind nach wie vor individuelle Therapieoptionen, wenn Antikoagulation nicht ausreicht und wenn die Thrombuslast groß ist.
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