The current demographic development of our society results in an increasing number of elderly patients with chronic diseases being treated in the intensive care unit. A possible long-term consequence of such a treatment is that patients remain dependent on certain invasive organ support systems, such as long-term ventilator dependency. The main goal of this project is to define the transition process between in-hospital and out of hospital (ambulatory) ventilator support. A further goal is to identify evidence-based quality indicators to help define and describe this process. This project describes an ideal sequence of processes (process chain), based on the current evidence from the literature. Besides the process chain, key data and quality indicators were described in detail. Due to the limited project timeline, these indicators were not extensively tested in the clinical environment. The results of this project may serve as a solid basis for proof of feasibility and proof of concept investigations, optimize the transition process of ventilator-dependent patients from a clinical to an ambulatory setting, as well as reduce the rate of emergency re-admissions.
Durch die demographische Entwicklung bedingt werden zunehmend ältere Patienten mit chronischen Begleiterkrankungen intensivmedizinisch versorgt. Als eine mögliche Folge einer solchen Intensivbehandlung kann bei diesen Patienten eine chronische Abhängigkeit von apparativen Organersatzverfahren resultieren, welche im Bereich der Beatmung in einer Langzeitbeatmung resultiert. Ziel dieses durch das BMBF geförderte Projekt „Beatmungspflege@home“ ist die Definition des Überleitprozesses von der klinischen Beatmung in die außerklinische Beatmung und die Entwicklung von evidenzbasierten Qualitätsindikatoren um diesen Prozess der Überleitung transparent darzustellen. Im Projektverlauf wurde eine Soll-Prozesskette, unter Berücksichtigung der aktuellen Literatur in Bezug auf die Evidenzlage, erstellt. Anhand dieser Soll-Prozesskette wurden parallel die Kennzahlen und Qualitätsindikatoren detailliert definiert und konsentiert. Aus Gründen der begrenzten Projektlaufzeit konnte kein ausführlicher Feldtest zur Evaluation der Praxistauglichkeit durchgeführt werden. Die Projektbeteiligten hoffen, dass die Ergebnisse des Projektes eine solide Grundlage darstellen, um im Anschlussprojekt einen „proof of concept“ untersuchen zu können, um damit den Überleitprozess in die außerklinische Beatmung qualitativ zu verbessern und somit unnötige Klinikeinweisungen zu verhindern.
Keywords: in-hospital; intensive care medicine; long-term ventilation; multiprofessional; out-hospital; process management; quality indicator; weaning.