The antiplatelet therapy with aspirin and the ADP-receptor blocker clopidogrel is currently the standard medication after coronary intervention or after acute coronary syndrome to prevent recurrent ischemic events and reduce mortality. However, high interindividual response variability to antiplatelet treatment is described in up to 44% of treated patients. A poor response to clopidogrel is caused by multifactorial mechanisms. Individual risk assessment including platelet function testing (PFT) can help to identify high risk patients, although recent randomized trials to investigate effects of PFT-guided therapy have failed to detect an impact on prognostic outcome. Poor response to standard antiplatelet agents can be overcome by switching to alternate substances. Elinogrel is a novel competitive, reversible ADP-receptor antagonist available in oral and intravenous formulation. Additional treatment with elinogrel showed advantages over clopidogrel, including more rapid, less variable, and more complete inhibition of platelet function without significantly increased bleeding complications. This review gives an overview over the investigational drug elinogrel for use in a personalized antiplatelet approach.
Die duale antithrombozytäre Therapie mit Aspirin und dem ADP-Rezeptor-Inhibitor Clopidogrel gehört zur Standardmedikation nach Koronarintervention oder akutem Koronarsyndrom, um das Auftreten kardiovaskulärer Ereignisse zu verringern. Jedoch ist eine hohe Variabilität in der Ansprechrate bei bis zu 44% aller behandelten Patienten beschrieben. Ein geringes Ansprechen auf Clopidogrel ist durch verschiedene Faktoren bedingt, weshalb eine individuelle Risikostratifizierung erfolgen sollte. Einer hohen residuellen Plättchenaktivität kann durch Anpassen der antiaggregatorischen Therapie begegnet werden.Elinogrel, ein kompetitiver, reversibler ADPRezeptor-Antagonist wurde als begleitende Medikation zu einer plättchenhemmenden Therapie mit Clopidogrel eingesetzt und untersucht. Elinogrel ist sowohl zur intravenösen als auch zur oralen Gabe verfügbar. Der zusätzliche Einsatz von Elinogrel führte zu einer schnelleren maximalen und weniger variablen Plättchenhemmung als eine Clopidogrel- Monotherapie ohne signifikante Erhöhung von Blutungskomplikationen. Dieser Übersichtsartikel befasst sich mit dem Einsatz von Elinogrel in einer individuell angepassten antithrombozytären Therapie.
Schattauer GmbH.