Radiotherapy-induced dysphagia and its impact on quality of life in patients with nasopharyngeal carcinoma

Strahlenther Onkol. 2019 Jun;195(6):457-467. doi: 10.1007/s00066-018-01421-6. Epub 2019 Jan 28.

Abstract

Purpose: To investigate the swallowing status and its impact on quality of life (QOL) in patients who underwent radiotherapy for nasopharyngeal carcinoma (NPC).

Methods: In this study, 334 patients with NPC who underwent radiotherapy were reviewed. Clinical characteristics, videofluoroscopic swallowing studies (VFSSs), and scores of the World Health Organization quality of life-BREF (WHOQOL-BREF) were retrospectively analyzed for all patients.

Results: In this study, 143 of 334 (42.8%) patients showed dysphagia. The nodular stage N3 of NPC, neoadjuvant and concurrent chemotherapy were clinical predictors for dysphagia. VFSS of patients with dysphagia showed a high incidence of vallecular residue (100%), apraxia (99%), premature bolus loss (98%), bolus formation (98%), pyriform sinus residue (95%), and mastication (94%). Moreover, WHOQOL-BREF scores for the physical health, psychological, and environment domains were lower of the dysphagia group than those of the control group (P < 0.01). Videofluoroscopic dysphagia scale scores showed significant negative correlations with scores for the physical health (R = -0.66, P < 0.01), psychological (R = -0.70, P < 0.01), social relationships (R = -0.56, P < 0.01), and environment (R = -0.61, P < 0.01) domains of WHOQOL-BREF.

Conclusions: Radiotherapy-induced dysphagia is common in NPC patients and is correlated with poor quality of life. Patients, caregivers, and clinical physicians should be aware of these adverse effects and provide timely treatment for radiotherapy-induced dysphagia in collaboration with cross-disciplinary colleagues.

Zusammenfassung: ZIELSETZUNG: Untersuchung der Schluckfunktion und ihre Auswirkungen auf die Lebensqualität (QOL) bei Patienten, die eine Strahlentherapie aufgrund eines Nasopharynxkarzinoms (NPC) erhalten haben.

Methoden: In dieser Studie wurden 334 Patienten mit NPC, die eine Strahlentherapie erhielten, überprüft. Klinische Parameter, videofluoroskopische Schluckstudien (VFSS) und Ergebnisse aus dem World Health Organization Quality of Life Bref (WHOQOL-BREF), der die Lebensqualität von Patienten einschätzt, wurden retrospektiv für alle Patienten analysiert.

Ergebnisse: In dieser Studie zeigten 143 von 334 (42,8%) Patienten eine Dysphagie. Das noduläre Stadium N3 von NPC, neoadjuvante und gleichzeitige Chemotherapie waren klinische Prädiktoren für Dysphagie. Die VFSS von Patienten mit Dysphagie zeigten eine hohe Inzidenz von vallekulären Rückständen (100%), Apraxie (99%), vorzeitigem Bolusverlust (98%), Bolusbildung (98%), Resten des Sinus piriformis (95%) und Mastikation (94%). Darüber hinaus waren die Ergebnisse des WHOQOL-BREF für psychische Gesundheit, physische und Umwelt-Domäne bei der Dysphagie-Gruppe niedriger als bei der Kontrollgruppe (P < 0,01). Die videofluoroskopischen Dysphagie-Skalenwerte der WHOQOL-BREF für die Bereiche körperliche Gesundheit (R = −0,66; P < 0,01), psychologische (R = −0,70; P < 0,01) und soziale Beziehungen (R = −0,56; P < 0,01) und Umwelt (R = −0,61; P < 0,01) zeigten signifikante negative Korrelationen.

Schlussfolgerung: Strahlentherapieinduzierte Dysphagie ist bei NPC-Patienten häufig und korreliert mit schlechter Lebensqualität. Patienten, Pflegepersonal und klinische Ärzte sollten sich dieser Nebenwirkungen bewusst sein und eine zeitnahe Behandlung von strahlentherapieinduzierter Dysphagie in Zusammenarbeit mit interdisziplinären Kollegen anbieten.

Keywords: Dysphagia; NPC; Quality of life; Radiotherapy; Videofluoroscopic swallowing study.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Deglutition Disorders / psychology*
  • Female
  • Fluoroscopy
  • Humans
  • Lymphatic Metastasis / radiotherapy
  • Male
  • Middle Aged
  • Nasopharyngeal Neoplasms / pathology
  • Nasopharyngeal Neoplasms / psychology
  • Nasopharyngeal Neoplasms / radiotherapy*
  • Neoplasm Staging
  • Quality of Life / psychology*
  • Radiation Injuries / psychology*
  • Retrospective Studies
  • Video Recording