Purpose: Long-term impact of stage-adapted field reduction in a large cohort of gastric marginal zone lymphoma (gMZL) patients treated conservatively with curative radiation therapy (RT).
Patients and methods: Prospective analysis of paper records of 290 patients with stage IE-IIE gMZL, treated in 78 radiotherapeutic institutions in Germany from 1992-2013. Stage-adapted radiation fields decreased from extended field (EF) to involved field (IF) over the course of three consecutive prospective trials of the German Study Group on Gastrointestinal Lymphoma (DSGL). Treatment results were compared between the three cohorts.
Results: Overall collective with median age of 60 years, slight male predominance (m:f = 1.1:1) and ratio of disease stage I:stage II = 2.1:1. Median follow-up 6.4 years in total: 13.0 years in the first gastrointestinal study (GIT 1992), 8.2 years in the second (GIT 1996) and 4.7 years in the third study (DSGL 01/2003). Stage-adapted radiation field decrease together with further technological development led to reduced relative frequencies of acute/chronic adverse effects and until now was accompanied by lower disease recurrence. The third study design with smallest field size (IF in stage I, locoregional EF in stage II) achieved the best survival outcome at the 5‑year follow-up (overall survival 92.7%, event-free survival 89.5% and lymphoma-specific survival 100.0%). Disease relapse observed in 10 patients. Cumulative incidence of disease-specific death was 1.7% of the followed patients. Primary disease stage associated with lymphoma-specific survival.
Conclusion: Stage-adapted reduction towards IF in gMZL resulted in favorable adverse effects, local control and survival rates. These results support further decreases in modern RT of gMZL.
Zusammenfassung: ZIELSETZUNG: Langzeiteffekt der stadienadaptierten Strahlenfeldverkleinerung bei kurativer Radiotherapie (RT) in einer großen Kohorte von Patienten mit gastralem Marginalzonenlymphom (gMZL).
Patienten und methoden: Prospektive Analyse der Papierakten von 290 Patienten mit gMZL im Stadium IE–IIE, behandelt in 78 radiotherapeutischen Institutionen in Deutschland von 1992–2013. Stadienadaptierte Strahlenfeldreduktion vom „extended field“ (EF) zum „involved field“ (IF) im Verlauf der drei konsekutiven prospektiven Studien der Deutschen Studiengruppe Gastrointestinale Lymphome (DSGL). Behandlungsergebnisse wurden zwischen den drei Studienkohorten verglichen.
Ergebnisse: Gesamtkollektiv mit medianem Alter von 60 Jahren; Geschlechterverhältnis m:w = 1,1:1 und Stadienverhältnis I:II = 2,1:1. Medianes Follow-up insgesamt 6,4 Jahre: 13,0 Jahre in der ersten gastrointestinalen Studie (GIT 1992), 8,2 Jahre in der zweiten (GIT 1996) und 4,7 Jahre in der dritten Studie (DSGL 01/2003). Die stadienadaptierte Strahlenfeldverkleinerung zusammen mit der technischen Weiterentwicklung führte zu reduzierten relativen Häufigkeiten der akuten/chronischen Nebenwirkungen und ist bislang begleitet von einer niedrigeren Rezidivrate. Das Konzept der dritten Studie mit der kleinsten Feldausdehnung (IF im Stadium I, lokoregionales EF im Stadium II) erreichte die besten Überlebensraten nach einem Follow-up von 5 Jahren (Gesamtüberleben 92,7%, ereignisfreies Überleben 89,5% und lymphomspezifisches Überleben 100,0%). Lymphomrezidive wurden bei 10 Patienten beobachtet. Die kumulative Inzidenz der krankheitsspezifischen Todesrate bei den nachbeobachteten Patienten betrug 1,7%. Das primäre Krankheitsstadium war assoziiert mit dem lymphomspezifischen Überleben.
Schlussfolgerung: Die stadienadaptierte Feldverkleinerung zum IF bei gMZL resultiert in günstigen Nebenwirkungen, lokaler Kontrolle und Überlebensraten. Diese Ergebnisse bekräftigen die weitere Deeskalation der modernen RT von gMZL.
Keywords: Extended field; Indolent gastric lymphoma; Involved field; Non-Hodgkin lymphoma; Radiation therapy.