The University Degree in Environment and workplace prevention techniques: a quasi unicum Course in the European panorama for non-medical professionals involved in prevention activities

Acta Biomed. 2019 Sep 13;90(9-S):92-94. doi: 10.23750/abm.v90i9-S.8725.

Abstract

The University Degree programme in Environment and workplace prevention techniques (Tecniche della Prevenzione nell'Ambiente e nei Luoghi di Lavoro) is a 3-year course established in Italy in 2000 by the Ministry of University to train healthcare professionals responsible for prevention activities such as environment and food controls, and workplaces prevention, operating both in the National Health Service and in private settings. Frontal teaching activities and training programmes include a background in bio-medical sciences, epidemiology, public health, social sciences and law, including the inspection and control tasks of health and safety in living and working environment, food hygiene, environmental controls and veterinary public health, which represent the field of specific competences of graduates. Currently, 38 courses have been activated in 30 Italian Universities, but relatively few similar courses are present in Europe (similar programmes were found in France, Spain, UK and Belgium) causing the lack of internalization and student exchange programmes. It is essential to identify similar training tasks in other European countries, in order to enhance cultural exchanges and the development of research activities in these strategic areas.

Il Corso di Laurea in “Tecniche della Prevenzione nell’Ambiente e nei Luoghi di Lavoro” è un corso triennale istituito in Italia nel 2000 dal MIUR (Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca) per formare operatori sanitari responsabili di attività di prevenzione quali il controllo dell’ambiente e degli alimenti e la prevenzione nei luoghi di lavoro, operando all’interno del Servizio Sanitario Nazionale e in contesti privati. Le attività didattiche frontali e i programmi di formazione comprendono un background in scienze biomediche, epidemiologia, sanità pubblica, scienze sociali e giuridiche, comprese le ispezioni e il controllo della salute e sicurezza negli ambienti di vita e di lavoro, igiene degli alimenti, controlli ambientali e sanità pubblica veterinaria; tutto ciò rientra nei campi di competenze specifiche dei laureati. Attualmente in Italia sono attivati 38 corsi in 30 Università, ma in Europa sono presenti relativamente pochi corsi simili (programmi analoghi sono presenti in Francia, Spagna, Regno Unito e Belgio) rendendo difficoltosi programmi di internazionalizzazione e scambio di studenti. È essenziale identificare percorsi di formazione simili in altri Paesi europei al fine di migliorare gli scambi culturali e lo sviluppo di attività di ricerca in queste aree strategiche.

MeSH terms

  • Curriculum*
  • Humans
  • Italy
  • Occupational Health / education*
  • Public Health / education*
  • State Medicine*