Comparison of the Subjective Elbow Value with the DASH, MEPS und Morrey Score after Olecranon Fractures

Z Orthop Unfall. 2020 Apr;158(2):208-213. doi: 10.1055/a-0946-2649. Epub 2019 Sep 18.
[Article in English, German]

Abstract

Background: Olecranon fractures are common injuries that can occur in patients of any age. To assess the postoperative outcome, multiple scoring systems like the DASH, MEPS und Morrey Score have been described. The goal of this paper is to compare the subjective elbow value (SEV) to these commonly used scoring systems. We hypothesized that the SEV would have a high correlation and practicability for the evaluation of elbow function after isolated olecranon injury.

Patients and methods: Clinical data of 40 patients were collected and retrospectively analysed. All patients suffered an isolated olecranon fracture and were surgically treated by tension band wiring or plate fixation. In the follow-up examinations the Mayo Score, DASH Score, Morrey Score and SEV were measured for correlation purposes.

Results: The mean follow-up time was 70.5 ± 45.6 months. The median DASH Score was 9.9 (4.1 - 20.4) and 100 (85 - 100) for the MEPS. The median Morrey Score was 98 (92 - 100). The median SEV was 90% (80 - 95%). The Pearson correlation between the DASH and SEV was -0.85 and 0.80 between the MEPS and the SEV.

Conclusions: The SEV shows a high correlation to the most commonly used scoring systems for outcome evaluation after elbow injury. It is easy to use and can be seen as a valuable tool to assess patients after olecranon fractures.

Hintergrund: Olekranonfrakturen sind häufige Verletzungen bei Patienten aller Altersgruppen. Für die Beurteilung des postoperativen Ergebnisses werden in der Literatur verschiedene, teils komplexe Scoring-Systeme beschrieben wie DASH-Score, MEPS und Morrey-Score. Ziel der vorliegenden Arbeit ist ein Vergleich der subjektiven Ellenbogenfunktion (SEF) mit gängigen Scoring-Systemen unter der Hypothese einer hohen Korrelation und der praktikablen klinischen Anwendung der SEF.

Patienten und methoden: Klinische Daten von 40 Patienten nach operativer Versorgung von Olekranonfrakturen wurden erhoben und retrospektiv ausgewertet. Die Patienten wurden zwischen 2010 und 2017 mittels Plattenosteosynthese oder Zuggurtungsosteosynthese operativ therapiert. In der klinischen und funktionellen Nachuntersuchung wurden der Mayo-, DASH-, Morrey-Score sowie die subjektive Ellenbogenfunktion erfasst und die Pearson-Korrelation für alle möglichen Kombinationen der Scores berechnet.

Ergebnisse: Der mittlere Nachuntersuchungszeitraum lag bei 70,5 ± 45,6 Monaten. Der Median des DASH-Scores lag bei 9,9 (4,1 – 20,4) und bei 100 (85 – 100) für den MEPS. Der Median des Morrey-Scores betrug 98 (92 – 100). Der Median der subjektiven Ellenbogenfunktion betrug 90% (80 – 95%). Die Pearson-Korrelation zwischen dem DASH und der SEF lag bei −0,85 und zwischen dem MEPS und der SEF bei 0,80.

Schlussfolgerung: Die SEF zeigt eine hohe Korrelation mit den beiden am meisten verwendeten Scoring-Systemen. In der klinischen Praxis ist die Anwendung und Dokumentation der SEF daher als ein wertvoller Parameter in der Qualitäts- und Verlaufskontrolle nach operativ versorgter Olekranonfraktur anzusehen.

MeSH terms

  • Elbow
  • Elbow Joint*
  • Fracture Fixation, Internal
  • Humans
  • Olecranon Process*
  • Range of Motion, Articular
  • Retrospective Studies
  • Treatment Outcome
  • Ulna Fractures*