Punctate inner choroidopathy (PIC) is often accompanied by the development of choroidal neovascularization (CNV). The identification of a fresh CNV in the context of PIC is often difficult. We present the case of a 30-year-old female patient with typical morphological features of PIC. A CNV could not be detected with certainty by optical coherence tomography (OCT) or by fluorescein angiography (FAG); however, OCT angiography (OCT-A) revealed a circumscribed CNV. The case suggests that there are a high number of undiagnosed, subclinical secondary CNVs not requiring treatment in PIC patients.
Die „punctate inner choroidopathy“ (PIC) geht nicht selten mit der Ausbildung einer choroidalen Neovaskularisation (CNV) einher. Die Identifizierung einer frischen CNV im Rahmen einer PIC ist häufig schwierig. Wir präsentieren einen Fall einer 30-jährigen Patientin mit morphologisch typischer PIC. Eine CNV konnte weder in der optischen Kohärenztomographie (OCT) noch in der Fluoreszeinangiographie (FAG) sicher identifiziert werden. Die OCT-Angiographie (OCT-A) hingegen zeigte eine umschriebene CNV. Der Fall lässt eine hohe Dunkelziffer von nicht diagnostizierten, klinisch stummen und nicht therapiebedürftigen sekundären CNVs im Rahmen von PIC vermuten.
Keywords: CNV; Chorioretinitis; OCT‑A; Uveitis; White dot syndrome.
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