[Functional outcome after transmandibular resection and primary chemoradiation in advanced oropharyngeal squamous cell carcinoma]

HNO. 2021 Feb;69(2):110-121. doi: 10.1007/s00106-020-00930-0.
[Article in German]

Abstract

Objective: The aim of this study was to assess the functional outcome after transmandibular resection and reconstruction via a radial forearm flap (TMR+RFF) compared to primary chemoradiotherapy (pCRT) in advanced oropharyngeal squamous cell carcinoma (OPSCC).

Methods: The study compared 50 OPSCC patients treated with TMR+RFF to 50 OPSCC patients receiving pCRT. The time taken to swallow water served as the primary endpoint. The Saxon test, maxillomandibular distance, Mallampati score, ratio of height to weight, nasal penetration, tracheostomy/gastral tube requirement, and four validated questionnaires (visual analog scale for xerostomia, Sicca VAS; MD Anderson Dysphagia Inventory, MDADI; Voice Handicap Index, VHI; European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire, Head and Neck Cancer, 35 items, QLQ-H&N35) were applied to access functionality and quality of life.

Results: Patients after TMR+RFF showed an increased rate of nasal penetration (p < 0.0001), which was associated with a longer water swallowing time (p < 0.05). A modified reconstruction of the soft palate significantly decreased the rate of nasal penetration in comparison to classical reconstruction (p = 0.0001). Patients with pCRT suffered significantly more xerostomia (Saxon test) than patients with TMR+RFF and adjuvant therapy. None of the subjective questionnaires revealed significant differences between the groups.

Conclusion: TMR+RFF with modified reconstruction and adjuvant treatment and pCRT showed comparable functional outcomes.

Zusammenfassung: ZIEL DER ARBEIT: In dieser Studie wurden die funktionellen Ergebnisse nach transmandibulärer Resektion und Rekonstruktion mittels mikrovaskulär anastomosiertem Radialistransplantat (TMR+Tx) gegenüber einer primären Radiochemotherapie (pRCT) bei fortgeschrittenen orophayngealen Plattenepithelkarzinomen (OPSCC) verglichen.

Methoden: Es erfolgte ein Vergleich zwischen 50 OPSCC-Patienten mit TMR+Tx und 50 OPSCC-Patienten mit pRCT. Die Wasserschluckzeit war als primärer Endpunkt definiert. Der Saxon-Test, die maxillomandibuläre Distanz, der Mallampati-Score, der Quotient aus Körpergröße zu Gewicht, eine nasale Penetration, das Vorhandensein einer Ernährungssonde/Tracheostomie sowie 4 validierte Fragebögen (Visuelle Analogskala zur Mundtrockenheit, Sicca VAS; MD Anderson Dysphagia Inventory, MDADI; Voice Handicap Index, VHI; European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire – Head and Neck Cancer – 35 Items, QLQ-H&N35) dienten als sonstige Endpunkte zur Beurteilung der Funktion und Lebensqualität.

Ergebnisse: Die Gesamtkohorte an operierten Patienten zeigte eine erhöhte Rate an nasaler Penetration (p < 0,0001), was mit einer verlängerten Wasserschluckzeit verbunden war (p < 0,05). Durch eine modifizierte Rekonstruktion des Weichgaumens wurde die nasale Penetration in der chirurgisch therapierten Gruppe im Vergleich zur klassischen Rekonstruktion signifikant reduziert (p = 0,0001). Patienten mit pRCT litten signifikant stärker an einer Xerostomie (Saxon-Test) als Patienten nach TMR+Tx und Adjuvanz (p = 0,001). In den Fragebögen zur Funktionalität und Lebensqualität zeigte sich kein Unterschied zwischen den Gruppen.

Schussfolgerung: Die TMR+Tx mit modifizierter Rekonstruktion und adjuvante Therapie zeigte gegenüber der pRCT vergleichbare funktionelle Ergebnisse.

Keywords: Head neck neoplasms; Quality improvement; Quality of health care; Quality of life; Surgical oncology.

MeSH terms

  • Chemoradiotherapy / adverse effects
  • Deglutition
  • Deglutition Disorders*
  • Head and Neck Neoplasms*
  • Humans
  • Oropharyngeal Neoplasms* / therapy
  • Quality of Life
  • Squamous Cell Carcinoma of Head and Neck