[Immunotherapy and tyrosine kinase inhibitors in first-line treatment of metastatic renal cell carcinoma-Which strategy when?]

Urologe A. 2020 Dec;59(12):1504-1511. doi: 10.1007/s00120-020-01320-8.
[Article in German]

Abstract

Immunotherapies with checkpoint inhibitors have led to a paradigm shift in metastatic renal cell carcinoma (mRCC) as they established a new standard in first-line treatment. In addition to the established monotherapy with tyrosine kinase inhibitors, the spectrum of first-line options has now become wider. Based on data from studies and current guideline recommendations, this article discusses possible factors for individual strategies in first-line treatment of mRCC. For this decision, the leading criterion is the patient's risk score. In addition, the efficacy and tolerability of the substances, tumor burden, patient age and preferences as well as considerations about sequence treatment can support the decision. Real-world data for the new combination treatment, biomarkers for personalized medicine as well as studies on optimal sequence treatment for mRCC are needed.

Immuntherapien mit Checkpoint-Inhibitoren haben beim metastasierten klarzelligen Nierenzellkarzinom (mRCC) zu einem Paradigmenwechsel geführt und einen neuen Standard in der Erstlinie etabliert. Einschließlich der bekannten Monotherapie mit Tyrosinkinaseinhibitoren ist das Spektrum an medikamentösen Therapieoptionen somit breiter geworden. In diesem Beitrag sollen anhand der aktuellen Studiendaten sowie Leitlinienempfehlungen mögliche Faktoren zur individuellen Therapieplanung in der Erstlinie des mRCC diskutiert werden. Hierbei ist das wichtigste Leitkriterium das Risikoprofil. Daneben sind Effektivität und Verträglichkeit der Substanzen, sowie Tumorlast, Alter und Präferenzen der Patienten sowie Überlegungen zur Sequenztherapie für die Therapiewahl ausschlaggebend. Real-world-Daten für die neuen Kombinationstherapien, Biomarker für eine personalisierte Medizin sowie Studien zur optimalen Sequenztherapie beim mRCC werden benötigt.

Keywords: Checkpoint inhibitors; Combination; Selection of therapy; Sequential treatment; Systemic treatment.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Carcinoma, Renal Cell* / drug therapy
  • Humans
  • Immunotherapy
  • Kidney Neoplasms* / drug therapy
  • Protein Kinase Inhibitors / therapeutic use

Substances

  • Protein Kinase Inhibitors