Background: Neurological autoimmune disorders (NAD) are caused by autoimmune inflammation triggered by specific antibody subtypes. NAD may disturb the gut-brain axis at several levels including brain, spinal cord, peripheral, or enteric nervous system.
Case report: We present a case with antinuclear neuronal Hu (ANNA-1)- and antiglial nuclear (SOX-1) autoimmune antibody-positive limbic encephalitis and significant gastrointestinal dysmotility consisting of achalasia type II, gastroparesis, altered small intestinal interdigestive motility, and severe slow transit constipation. The autoantibodies of the patient's serum labeled enteric neurons and interstitial cells of Cajal but no other cells in the gut wall. Achalasia was treated successfully by pneumatic cardia dilation and gastrointestinal dysmotility successfully with prucalopride.
Conclusion: NAD may disturb gastrointestinal motility by altering various levels of the gut-brain axis.
Hintergrund: Neurologische autoimmune Erkrankungen (NAD) werden durch autoimmun -getriggerte spezifische Antikörper vermittelt, die die unterschiedlichen Ebenen der Darm-Hirn-Achse befallen können.
Fallbericht: Wir berichten über einen Fall mit antinukleärer neuronaler Hu (ANNA-1) und anti-glialer nucleärer (SOX-1) autoantikörperpositiver limbischer Enzephalitis mit signifikanten gastrointestinalen Motilitätsstörungen mit Achalasie Typ II, Gastroparese, gestörter interdigestiver Dünndarmmotilität und schwerer Slow-Transit-Obstipation. Die Autoantikörper des Patientenserums markierten in der Darmwand nur Nervenzellen und Schrittmacherzellen. Die Achalasie konnte erfolgreich durch pneumatische Kardiadilatation und die gastrointestinalen Motilitätsstörungen konnten erfolgreich mit Prucaloprid behandelt werden.
Schlussfolgerung: NAD können die gastrointestinale Motilität auf verschiedenen Ebenen der Magen-Darm-Achse schwächen.
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