The case of a 56-year-old male patient with locking of the knee in extension without trauma is presented. Patient history, clinical examination and radiographs confirmed a superior dislocation of the patella. Closed reduction led to full weight bearing with free range of motion without further complaints. Knowledge of this uncommon cause of a locked knee joint leads to immediate treatment avoiding complex imaging modalities, such as computed tomography (CT) or magnetic resonance imaging (MRI). No further treatment was necessary in the majority of the cases published in the literature.
Es wird über den Fall eines 56-jährigen Patienten berichtet, der sich ohne Traumaanamnese mit akuter Blockade des Kniegelenks in Streckung vorstellte. Anamnese, klinische Untersuchung und Röntgen führten zur Diagnose einer superioren Patellaluxation. Nach geschlossener Reposition konnte bei beschwerdefreiem Patienten eine Entlassung ohne Hilfsmittel erfolgen. Die Kenntnis dieser seltenen Ursache des akut blockierten Kniegelenks kann helfen, aufwändigere apparative Untersuchungen einzusparen und eine zügige Behandlung und Beschwerdelinderung herbeizuführen.
Keywords: Closed reduction; Flexion deficit; Locking of the knee joint; Osteophyts; Superior dislocation of the patella.