[Crew resource management in emergency centers]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2021 Jun;116(5):377-388. doi: 10.1007/s00063-021-00808-1. Epub 2021 Apr 8.
[Article in German]

Abstract

The treatment of critically ill patients in the emergency room poses major challenges to the treatment teams. Good teamwork is essential for patient care and patient safety. Between 60 and 70% of all errors in high-risk areas-such as medicine-are assigned to the field of "human factors". In aviation, after several aircraft disasters, the concept of "Crew Resource Management" (CRM) was developed in the 1980s to avoid such errors and has since established itself in many high-security industries. In contrast to medicine, there has long been a legal obligation in aviation to conduct regular CRM training. Introduced into medicine by anesthesiologists in 1990 because of its potential, CRM training has so far found its way into emergency medicine especially, even without it being a legal obligation. For trauma room treatment of polytrauma patients, the disciplines involved already offer a specially developed training concept in which teaching of CRM principles is the main focus (HOTT®-Schockraumsimulation). In addition to dedicated private providers of CRM training and individual concepts developed at an institutional level, several common course concepts for the care of emergency patients also integrate CRM principles to varying degrees into their curricula and teaching methods. Level IA evidence for CRM training is still missing also due to systematic difficulties not only in medicine, but also in other high-risk areas. However, further implementation of regular CRM training in medicine should not be suspended for this very reason.

Die Schockraumversorgung von kritisch kranken Notfallpatienten stellt die Behandlungsteams vor große Herausforderungen. Eine gute Teamarbeit ist dabei für die Patientenversorgung und die Patientensicherheit unerlässlich. Etwa 60–70 % aller Fehler in Hochrisikobereichen wie der Medizin werden ursächlich dem Bereich der Human Factors zugeordnet. In der Luftfahrt wurde bereits in den 1980er-Jahren nach mehreren Flugzeugkatastrophen zur Vermeidung solcher Fehler das Konzept des sog. Crew Resource Management (CRM) entwickelt und es hat sich seitdem in vielen Hochsicherheitsindustrien etabliert. Anders als in der Medizin besteht in der Luftfahrt seit langem auch eine gesetzliche Verpflichtung zur Durchführung von regelmäßigem CRM-Training. Im Jahr 1990 von Anästhesiologen in die Medizin eingeführt hat CRM-Training aufgrund seines Potenzials auch ohne diese Verpflichtung bislang vor allem in die Akut- und Notfallmedizin Einzug gehalten. Für die Schockraumversorgung von Polytraumapatienten bieten die daran beteiligten Fachdisziplinen bereits ein speziell entwickeltes Trainingskonzept an, in dem die Vermittlung von CRM-Prinzipien im Mittelpunkt steht (HOTT®-Schockraumsimulation). Neben engagierten privaten Anbietern für CRM-Training und einzelnen auf institutioneller Ebene entwickelten Konzepten integrieren auch geläufige Kurskonzepte zur Versorgung von Notfallpatienten in unterschiedlichem Ausmaß CRM-Prinzipien in ihre Curricula und Lehrmethoden. Eine Level-IA-Evidenz für CRM-Training fehlt bis heute auch aufgrund systematischer Schwierigkeiten nicht nur in der Medizin, sondern auch in anderen Hochrisikobereichen. Keinesfalls darf jedoch deshalb auf eine weitere breite Implementierung von regelmäßigem CRM-Training in die Medizin verzichtet werden.

Keywords: Cardiac Arrest Center; Communication; Emergency room; Human factors; Patient safety.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Aircraft
  • Aviation*
  • Emergency Medicine*
  • Emergency Service, Hospital
  • Humans
  • Patient Care Team
  • Patient Safety
  • Safety Management