Background: In current hospital-based urological care, economic pressure and its influence on urological working and further training conditions are a main point of criticism among young urologists. Against the background of a growing need for young talent in our specialist discipline, there is an urgent need for action. With the introduction of the lower limits for nursing staff, there is now a threat of a reduction in the number of physicians with the aim of reducing costs for business reasons.
Objective: A mandatory staffing ratio is often mentioned to counteract the downsizing in German clinics. The role of the lower staffing limit is explained in the following article.
Materials and methods: We have analyzed the current draft laws of the federal government, as well as position papers and statements from federal political representatives such as the Marburger Bund, Bundesverband Deutscher Urologen and the German Medical Association (Bundesärztekammer) since 2018.
Results and conclusion: The analysis of current developments in nursing policy shows that the first step is a needs-based assessment of personnel and subsequent financing in the clinic setting. With adequate staffing, as in the traffic light scheme of the German Medical Association, not only would clinics position themselves as attractive employers and training centers for large parts of the urological medical profession, but would also significantly improve working conditions, patient care and patient safety. Medical training must remain an essential part of everyday hospital life.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: In der aktuellen stationären urologischen Versorgung sind ökonomischer Druck sowie dessen Einfluss auf die urologische Arbeits- und Weiterbildungsbedingungen ein Hauptkritikpunkt junger Urolog*innen. Vor dem Hintergrund eines wachsenden Nachwuchsbedarfs in unserer Fachdisziplin zeichnet sich somit ein dringender Handlungsbedarf ab. Mit der Einführung der Pflegepersonaluntergrenzen droht nun der Abbau von ärztlichem Personal mit dem Ziel einer betriebswirtschaftlich bedingten Kostenreduktion.
Ziel der arbeit: Ein verpflichtender Personalschlüssel wird häufig genannt um dem Personalabbau in deutschen Klinken entgegenzuwirken. Welche Rolle die Personaluntergrenze hierbei spielt wird im folgenden Artikel erläutert.
Material und methoden: Wir analysierten die aktuellen Gesetzesentwürfe der Bundesregierung, sowie Positionspapiere und Stellungnahmen bundespolitischer Vertreter wie dem Marburger Bund, Bundesverband Deutscher Urologen und der Bundesärztekammer seit dem Jahr 2018.
Ergebnis und diskussion: Die Analyse der aktuellen Entwicklungen in der Pflegepolitik zeigt auf, dass als erster Schritt eine bedarfsorientierte Personalbemessung und anschließende Finanzierung im stationären Rahmen unerlässlich ist. Mit der adäquaten Personalbemessung wie im Ampelschema Bundesärztekammer würden sich nicht nur Kliniken als attraktive Arbeitgeber und Weiterbildungsstätten für große Teile der urologischen Ärzteschaft positionieren, sondern auch maßgeblich eine Verbesserung von Arbeitsbedingungen, Patientenversorgung und Patientensicherheit erwirken. Ärztliche Weiterbildung muss weiterhin essenzieller Teil des Klinikalltags bleiben.
Keywords: Burnout; Diagnosis related groups; Medical residency; Specialist training; Work-life balance.
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