Background: In German emergency rescue services, inhalation treatment is routinely carried out by qualified health personnel. Standard operating procedures (SOP) for nebulization are neither uniform throughout Germany nor available in all federal states. Standardized recommendations with respect to which nebulizer type should be used are missing. The aerosol output as well as the drug deposition rates of jet and mesh nebulizers, however, differ considerably. Mesh devices can achieve a threefold higher lung deposition. Their use in emergency departments has also been shown to be associated with a better patient outcome when compared to jet nebulizers.
Objective: This survey was designed to evaluate the type of nebulizer used in the south German rescue services. Special attention was paid to the influence of existing SOP on the decision to perform nebulization during emergency treatment.
Material and methods: A total of 4800 emergency paramedics working in Baden-Württemberg, Bavaria and Rhineland-Palatinate received a questionnaire with a total of 17 questions on the implementation of drug nebulization in the daily practice.
Results: Despite the existence of more efficient nebulizer types, the jet nebulizer was by far the most frequently used nebulizer in the south German rescue services. The deposition rates of both the jet and mesh nebulizers were considerably overestimated by most respondents; however, 77.5% of all respondents could not give any information about the deposition rates of the mesh nebulizer. Only two thirds of all respondents carried out nebulization treatment on the basis of SOP. The implementation of SOP, however, was pivotal to the application of nebulization during emergencies. If SOP were in place,76.9% of the responders used aerosol treatment compared to 23.1% when there were none. The perceived safety when using nebulization during emergencies was also significantly higher (p = 0.013) when SOP were implemented.
Conclusion: The exclusive use of mesh nebulizers could standardize the treatment of emergency patients in the south German rescue services. The use of mesh devices might possibly improve patient outcomes, even if clinical studies are still lacking. Nebulizer treatment differs between the federal states. A comprehensive implementation of SOP for nebulization treatment might support this process and could increase the application frequency and the perceived safety of nebulization during emergencies. A better training of paramedic personnel could improve the knowledge of aerosols as a treatment option for emergency patients and help to classify the advantages and disadvantages of the different aerosol generators available.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: In der Notfallmedizin ist die Durchführung der inhalativen Therapie auch durch Rettungsfachpersonal vorgesehen. Standard Operating Procedures (SOP) und Handlungsempfehlungen zum Einsatz sind nicht bundeseinheitlich und liegen im Falle der Vernebelung von Notfallmedikamenten nicht in allen Bundesländern und Rettungsdienstbereichen vor. Es existieren auch keine Empfehlungen, welcher Verneblertyp genutzt werden soll. Die Medikamentendepositionsraten von Jet- und Mesh-Verneblern unterscheiden sich aber erheblich; klinisch ist die Verwendung von Mesh-Systemen mit einem besseren Patienten-Outcome assoziiert.
Ziel der arbeit: Die vorliegende Umfrage sollte die Praxis des Vernebelns von Notfallmedikamenten im süddeutschen Rettungsdienst evaluieren. Ein besonderes Augenmerk wurde auf den eingesetzten Verneblertyp sowie den Einfluss von SOP und Handlungsempfehlungen auf die Anwendung gelegt.
Material und methoden: Insgesamt 4800 in Baden-Württemberg, Bayern und Rheinland-Pfalz tätige Notfallsanitäter*innen und Rettungsassistent*innen erhielten insgesamt 17 Fragen zur Durchführung der Medikamentenvernebelung in ihrer alltäglichen Praxis.
Ergebnisse: Der Jet-Vernebler ist mit Abstand der am häufigsten eingesetzte Verneblertyp. Die Depositionsraten sowohl des Jet- als auch des Mesh-Verneblers werden deutlich überschätzt. Nur 67,3 % aller Befragten vernebelten im Rahmen von SOP oder Handlungsempfehlungen. Das Vorhandensein dieser war allerdings maßgeblich für den Einsatz der Vernebelung ohne Beisein eines*er Notarzt*ärztin und die gefühlte Sicherheit beim Vernebeln.
Diskussion: Der flächendeckende Einsatz von Mesh-Verneblern könnte die Therapie von Notfallpatient*innen homogenisieren und möglicherweise das Outcome verbessern. SOP und Handlungsempfehlungen zur Anwendung von Vernebelung in der Notfallsituation könnten die inhalative Therapie verbessern und homogenisieren.
Keywords: Drug nebulization; Emergency drugs; Nebulizer type; Prehospital emergency care; Standard operating procedures.
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