Feasibility of digital atrial fibrillation screening in an elderly population : The Ulm heart rhythm weeks

Herzschrittmacherther Elektrophysiol. 2021 Sep;32(3):346-352. doi: 10.1007/s00399-021-00783-2. Epub 2021 Jul 9.

Abstract

Aims: Atrial fibrillation (AF) screening in risk populations has the potential to prevent strokes. The authors tested the feasibility of a digital program with initial photoplethysmographic (PPG) self-screening and cardiologist-attended electrocardiographic (ECG) confirmation of screen-positive cases.

Methods: Inhabitants of the city of Ulm aged ≥ 65 years were invited to participate. After digital consent, participants were given access to a smartphone application for 14 days of self-screening (two recordings per day recommended). Screen-positive participants without known AF were invited to present to a cardiologist for AF confirmation with a 14-day ECG event recorder. PPG recordings were first analyzed by algorithm using a combination of linear and non-linear methods. The quality of pathological (classified by algorithm) PPG and all ECG recordings were checked by a telecare service. Primary outcomes included adherence to the screening protocol defined as the proportion of participants performing at least 14 PPG recordings (or until documentation of absolute arrhythmia) and the proportion of pathological PPG and all ECG recordings rejected by the telecare center.

Results: A total of 215 participants registered. Of these, 204 (95%) performed at least one recording and 169 (79%) reached the performance target of two sufficient measurements per day; 75 PPG recordings were automatically classified as pathological by algorithm; 14 (19%) were rejected by the telecare service due to poor quality. Of the 12 participants with a suspected first diagnosis of AF, five visited a cardiologist as part of the study. Of 1090 ECG recordings obtained, 390 (36%) were qualified as non-diagnostic. AF was confirmed in three cases.

Conclusions: A digital AF screening program with initial self-screening and referral of screen-positive cases to a cardiologist-attended ECG-confirmation service is feasible with meaningful results in an elderly risk population. However, the availability of the target population of persons > 65 years of age for such a digital screening program appears to be limited despite extensive public relations activities.

Zusammenfassung: FRAGESTELLUNG: Ein Screening von Risikopopulationen auf Vorhofflimmern (VHF) kann Schlaganfälle verhindern. Wir untersuchten die Machbarkeit eines digitalen Konzepts mit initialem photoplethysmographischem (PPG) Eigenscreening und fachkardiologischer EKG-Bestätigung (EKG: Elektrokardiographie) positiver Screeningergebnisse.

Methoden: Einwohner von Ulm ab 65 Jahren ohne bekanntes VHF wurden zur Teilnahme eingeladen. Die Teilnehmer erhielten Zugang zu einer Smartphone-Applikation für ein 14-tägiges Eigenscreening mit 2 empfohlenen Messungen pro Tag. Bei positivem Screeningergebnis erhielten die Teilnehmer zur Bestätigung des VHF einen 14-Tages-EKG-Ereignisrekorder. Nach initialer Analyse der PPG-Aufzeichnungen durch einen Algorithmus wurde die Qualität der als pathologisch klassifizierten PPG sowie aller EKG-Aufzeichnungen durch einen „telecare service“ überprüft. Primäre Endpunkte waren die Adhärenz zum Screeningprotokoll sowie der Anteil pathologischer PPG- und EKG-Aufzeichnungen, die vom „telecare center“ als qualitativ unzureichend beurteilt worden waren.

Ergebnisse: Es registrierten sich 215 Teilnehmer. Davon führten 204 (95 %) zumindest eine Messung durch und 169 (79 %) 2 auswertbare Messungen/Tag. Vom PPG-basierten Algorithmus als pathologisch klassifiziert wurden 75 PPG-Aufzeichnungen; vom „telecare center“ als qualitativ unzureichend beurteilt wurden 14 (19 %). Von den 12 Teilnehmern mit Verdacht auf Erstdiagnose von Vorhofflimmern stellten sich 5 kardiologisch vor. Bei diesen wurden 1090 EKG-Aufzeichnungen durchgeführt, von denen 390 (36 %) aufgrund von Artefakten als nicht diagnostisch eingestuft wurden. In 3 Fällen wurde VHF bestätigt.

Schlussfolgerung: Ein digitales VHF-Screeningprogramm mit initialer Eigenmessung und Vermittlung auffälliger Fälle an einen teilnehmenden Kardiologen zur Durchführung einer EKG-Bestätigung kann in einer älteren Risikogruppe mit aussagekräftigen Ergebnissen durchgeführt werden. Die Zielgruppe aus Menschen über 65 ist aber für ein solches digitales Screeningprogramm trotz aufwändiger Öffentlichkeitsarbeit offenbar nur eingeschränkt erreichbar.

Keywords: Atrial fibrillation; Elderly risk populations; MHealth; Screening; Stroke prevention.

MeSH terms

  • Aged
  • Atrial Fibrillation* / diagnosis
  • Electrocardiography
  • Feasibility Studies
  • Humans
  • Mass Screening
  • Photoplethysmography