[Health care reality of selected pediatric urologic surgeries in Germany from 2006 to 2019]

Urologe A. 2021 Oct;60(10):1291-1303. doi: 10.1007/s00120-021-01636-z. Epub 2021 Sep 15.
[Article in German]

Abstract

Background: The conservative and surgical treatment of children is a fundamental pillar of the urological specialist training program and represents one of the core competencies within urological healthcare. The loss of this expertise has been a reoccurring topic within urologic occupational policy. The aim of this study is to analyse actual case numbers and to compare the distribution and dynamics of pediatric urologic surgeries between the specialist departments of urology and pediatric surgery in Germany.

Materials and methods: We defined the surgical treatments of maldecensus testis, hypospadias, and vesicoureteral reflux (VUR) as index interventions. Using the tool reimbursement.INFO (RI Innovation GmbH, Hürth, Germany) we analysed publicly available quality report data of German hospitals between 2006 and 2019.

Results: While orchidopexy was more commonly performed in the field of urology, the correction of hypospadias and the surgical treatment of VUR showed higher case numbers in the field of pediatric surgery. Proportionally, there was no relevant shift between urologic and pediatric surgical clinics for orchidopexy and surgical VUR therapy during the study period. For hypospadias corrections, the proportion of surgeries performed in pediatric surgical units is increasing (p < 0.0001). In pediatric surgery 84-93% of the analyzed procedures are performed in high-volume units, while this proportion is 56-73% in urology. In particular, a high proportion of VUR therapy in urology is performed as an occasional procedure (30% very low volume).

Conclusions: The quality report data enable the compilation of case numbers and the analysis of the distribution between urology and pediatric surgery in Germany. Merely the correction of hypospadias has shown a relevant shift towards pediatric surgery. The causes and possible consequences for professional policy of this preliminary investigation are complex and require further analysis.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die konservative und chirurgische Behandlung von Kindern ist in der urologischen Facharztweiterbildung fest verankert und stellt eine Kernkompetenz der urologischen Versorgung dar. Berufspolitisch wird seit vielen Jahren ein zunehmender Verlust dieses Schwerpunkts befürchtet. Ziel dieser Studie ist es, reale Fallzahlen und eine mögliche Dynamik in der Verteilung kinderurologischer Eingriffe auf die Fachabteilungen für Urologie und Kinderchirurgie in Deutschland zu prüfen.

Material und methoden: Als Index-Eingriffe definierten wir Operationen des Hodenhochstands, der Hypospadie und des vesikoureteralen Refluxes (VUR). Mithilfe der Software reimbursement.INFO (RI Innovation GmbH, Hürth) werteten wir die öffentlich zugänglichen Qualitätsberichtsdaten der deutschen Krankenhäuser von 2006 bis 2019 aus und wiesen sie den entsprechenden Fachrichtungen zu.

Ergebnisse: Die Orchidopexie erfolgt häufiger in der Urologie, wohingegen die Hypospadiekorrektur und die operative Therapie des VUR häufiger in der Kinderchirurgie durchgeführt werden. Anteilig zeigte sich für die Orchidopexie und die operative Refluxtherapie keine relevante Verschiebung zwischen urologischen und kinderchirurgischen Kliniken im Untersuchungszeitraum. Bei den Hypospadiekorrekturen nimmt der Anteil der Operationen in kinderchirurgischen Einheiten zu (p < 0,0001). In der Kinderchirurgie erfolgen 84–93 % der analysierten Eingriffe in High-volume-Abteilungen während dieser Anteil in der Urologie bei 56–73 % liegt. Insbesondere die operative Refluxtherapie in der Urologie erfolgt zu einem hohen Anteil als Gelegenheitseingriff (30 % „very low volume“).

Schlussfolgerung: Die Qualitätsberichtsdaten ermöglichen die Erfassung der Fallzahlen und die Analyse der Verteilung zwischen Urologie und Kinderchirurgie in Deutschland. Dabei ist für die Hypospadiekorrektur eine relevante Verschiebung in Richtung der Kinderchirurgie zu beobachten. Die Ursachen und möglichen berufspolitischen Konsequenzen dieser ersten Erhebung sind komplex und bedürfen weiterer Analysen.

Keywords: Health services research; Hypospadia; Interdisciplinarity; Orchidopexy; Vesicoureteral reflux.

MeSH terms

  • Child
  • Delivery of Health Care
  • Germany
  • Humans
  • Hypospadias* / epidemiology
  • Hypospadias* / surgery
  • Male
  • Urologic Surgical Procedures
  • Urology*