[Treatment of rheumatoid arthritis and spondylarthritis with biologics]

Internist (Berl). 2022 Feb;63(2):135-142. doi: 10.1007/s00108-021-01248-x. Epub 2022 Jan 14.
[Article in German]

Abstract

Biologics are an integral part of modern strategies for treatment of rheumatoid arthritis (RA) and spondylarthritis (SpA), including psoriatic arthritis (PsA). Biologics are biotechnologically produced proteins that have inhibiting effects on humoral and cellular components of rheumatic inflammation. Substance classes used in rheumatology are tumor necrosis factor (TNF)-alpha, interleukin (IL)-1, IL‑6, IL-12, IL-17 and IL-23 inhibitors effective against cytokines as well as the T lymphocyte activation inhibitor abatacept and the B lymphocyte-depleting rituximab. There are clear recommendations for the use of biologics for RA patients inadequately responding to one or more conventional synthetic disease-modifying antirheumatic drugs and for ankylosing spondylitis (AS) and nonradiographical axial SpA patients with an inadequate response to at least two nonsteroidal antirheumatic drugs. For PsA the recommended use depends on the most prominent manifestations in each case. Treatment with biologics should follow the treat to target principle, with a defined and validated treatment target. Treatment in cases of RA and SpA should target remission or at least a low or minimum disease activity. The safety of treatment with biologics has been intensively investigated. There are very specific contraindications for individual substance classes with a focus on an increased risk of infections. The standard procedure before starting treatment with biologics includes the exclusion of latent tuberculosis and hepatitis B. The TNF-alpha inhibitors have a protective effect with respect to myocardial infarction, stroke and venous thromboembolism.

Biologika sind ein wichtiger Bestandteil moderner Therapiestrategien zur Behandlung von rheumatoider Arthritis (RA) und Spondyloarthritiden (SpA) inklusive der Psoriasisarthritis (PsA). Biologika sind biotechnologisch hergestellte Proteine, die inhibitorische Wirkungen auf humorale und zelluläre Komponenten der rheumatischen Entzündung haben. In der Rheumatologie eingesetzte Substanzklassen sind die gegen Zytokine gerichteten Tumor-Nekrose-Faktor(TNF)-α‑, Interleukin(IL)-1-, IL-6-, IL-12-, IL-17- und IL-23-Inhibitoren sowie der Hemmer der T‑Lymphozyten-Aktivierung Abatacept und das B‑Lymphozyten-depletierende Rituximab. Für den Einsatz von Biologika existieren Empfehlungen, die bei der RA das inadäquate Ansprechen auf ein oder mehrere konventionelle synthetische „disease-modifying antirheumatic drugs“ und bei der ankylosierenden Spondylitis und der nichtröntgenologischen axialen SpA das inadäquate Ansprechen auf mindestens 2 nichtsteroidale Antirheumatika vorsehen. Bei der PsA hängt der empfohlene Einsatz von der jeweiligen im Vordergrund stehenden Manifestation ab. Eine Biologikatherapie sollte nach dem Treat-to-target-Prinzip erfolgen, also mit einem definierten und validierten Therapieziel. Dies ist bei der RA und den SpA jeweils entweder die Remission oder aber die niedrige bzw. minimale Krankheitsaktivität. Die Sicherheit der Biologikatherapie wurde intensiv untersucht. Für die einzelnen Substanzklassen existieren sehr spezifische Kontraindikationen mit dem Fokus auf einem erhöhten Infektionsrisiko. Der Ausschluss einer latenten Tuberkulose wie auch einer Hepatitis B gehört zum Standard vor Beginn einer Biologikatherapie. TNF-α-Hemmer haben einen protektiven Effekt in Bezug auf Myokardinfarkt, Schlaganfall und venöse Thromboembolien.

Keywords: Antirheumatic agents; Arthritis, psoriatic; Interleukin inhibitors; Spondylitis, ankylosing; Tumor necrosis factor inhibitors.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Antirheumatic Agents* / adverse effects
  • Arthritis, Psoriatic* / drug therapy
  • Arthritis, Rheumatoid* / diagnosis
  • Arthritis, Rheumatoid* / drug therapy
  • Biological Products* / adverse effects
  • Humans
  • Spondylarthritis* / diagnosis
  • Spondylarthritis* / drug therapy
  • Spondylitis, Ankylosing*
  • Tumor Necrosis Factor-alpha / therapeutic use

Substances

  • Antirheumatic Agents
  • Biological Products
  • Tumor Necrosis Factor-alpha