Complications and Management of Complications After Resection and Reconstruction of the Esophagus Abstract. A curative therapy of advanced esophagus carcinoma is primarily made possible by radical esophagectomy with lymphadenectomy. Impressive advances in the surgical techniques of esophageal surgery through minimally invasive and robotic oesophagectomy have been made in the last two decades. The perioperative management with prehabilitation, PDK application, early mobilization and early food intake also contributed significantly to a reduction in complications. However, esophageal surgery is fraught with complications. Anastomotic leakage is the most common technical-surgical complication. The rate is approximately 10-16%, independent of the technique and procedure. In addition to an experienced, subtle, atraumatic and rapid surgical technique, early detection (clinical, endoscopic, radiological) and adequate, interdisciplinary management of perioperative complications in resecting esophageal surgery are the key to increasing the safety of these complex interventions. The treatment of the complications includes conservative, interventional and surgical measures. In the last few decades, there has been a radical change from once exclusively surgical revisions with a high degree of invasiveness and a poor outcome to today's mostly conservative-interventional management with little patient burden and - in centers with the appropriate expertise - good results.
Zusammenfassung. Eine kurative Therapie des fortgeschrittenen Ösophaguskarzinoms wird vorrangig durch die radikale Ösophagektomie mit Lymphadenektomie ermöglicht. In den letzten zwei Jahrzehnten konnten beeindruckende Fortschritte bei den chirurgischen Techniken der Ösophaguschirurgie durch die minimalinvasive und robotische Ösophagektomie erzielt werden. Auch das perioperative Management mit Prähabilitation, PDK-Anlage, früher Mobilisation und frühem Kostaufbau trug signifikant zu einer Reduktion von Komplikationen bei. Dennoch bleibt die Chirurgie der Speiseröhre komplikationsträchtig. Die Anastomoseninsuffizienz ist eine klinisch relevante postoperative Komplikation. Die Rate beträgt verfahrensunabhängig ca. 10–16 %. Neben einer versierten, subtilen, atraumatischen und zügigen OP-Technik stellen die frühe Erkennung (klinisch, endoskopisch, radiologisch) und das adäquate, interdisziplinäre Management von perioperativen Komplikationen in der resezierenden Ösophaguschirurgie die Schlüssel zur Erhöhung der Sicherheit dieser komplexen Eingriffe. Die Behandlung der Komplikationen umfasst konservative, interventionelle und operative Massnahmen. In den letzten Jahrzehnten hat sich ein radikaler Wandel vollzogen von einst ausschliesslich operativen Revisionen mit hoher Invasivität und schlechtem Outcome zu heute meist konservativ-interventionellem Management mit geringerer Patientenbelastung und – in Zentren mit entsprechender Expertise – guten Ergebnissen.