Background: Tinnitus and vertigo have been studied in many ways. This led to a variety of explanations from multiple medical disciplines. The musculature of the jaw and cervical spine have also been researched in this regard. Dysfunctional musculature can trigger tinnitus and dizziness. This subtype of tinnitus is called cervicogenic somatosensory tinnitus.
Objective: The aim of the present study was to investigate the effect of manual therapy on subject-reported, individually perceived impairment due to cervicogenic somatosensory tinnitus (Tinnitus Handicap Inventory), dizziness (Dizziness Handicap Inventory), and hypertonia of the musculature of the head and cervical spine.
Materials and methods: In a prospective randomized trial, 80 patients (40 in the intervention group/40 in the control group) were medically examined and interviewed. Afterwards, they received targeted manual therapy.
Results: After manual therapy, there were significant differences in the Tinnitus Handicap Inventory, Dizziness Handicap Inventory, and muscular hypertonia between the groups, all in favor of the intervention group.
Conclusion: Manual examination and therapy proved to be effective. It should be increasingly applied in the absence of ENT pathology and suspected cervicogenic somatosensory tinnitus. The role of individual muscles requires further investigation.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Tinnitus und Schwindel wurden schon auf vielfältige Weise untersucht. Daraus ergaben sich multiple Erklärungsansätze aus verschiedenen medizinischen Disziplinen. Auch die Muskulatur des Kiefers und der Halswirbelsäule wurde diesbezüglich erforscht. Es zeigten sich deutliche Hinweise dafür, dass bei Funktionsstörungen dieser Muskulatur Tinnitus ausgelöst werden kann. Diese Unterart des Tinnitus wird als sog. zervikogener somatosensorischer Tinnitus bezeichnet.
Ziel der studie: Das Ziel war die Untersuchung des Effekts der manuellen Therapie auf die von Probanden berichtete, individuell empfundene Beeinträchtigung durch zervikogenen somatosensorischen Tinnitus (Tinnitus Handicap Inventory), auf die Schwindelsymptomatik (Dizziness Handicap Inventory) und auf die hypertone zervikokraniale Muskulatur.
Methodik: In einer prospektiven randomisierten Studie wurden 80 Patient*innen (40 in der Interventionsgruppe und 40 in der Kontrollgruppe) ärztlich untersucht und befragt. Anschließend erhielten sie manuelle Therapie.
Ergebnisse: Nach manueller Therapie zeigten sich bzgl. des Tinnitus Handicap Inventory, des Dizziness Handicap Inventory und muskulärer Hypertonien signifikante Unterschiede zwischen den Gruppen zugunsten der Interventionsgruppe.
Schlussfolgerung: Die manuelle Untersuchung und Therapie stellten sich als wirksam heraus. Sie sollte bei ausbleibender HNO-ärztlicher Organpathologie und Verdacht auf zervikogenen somatosensorischen Tinnitus verstärkt zur Anwendung kommen. Die Rolle der einzelnen Muskeln gilt es tiefergehend zu untersuchen.
Keywords: Cervical spine; Manual therapy; Muscles; Outcome assessment; Somatosensory tinnitus.
© 2022. The Author(s).