Background: Brain damage in childhood can be caused cerebral palsy (CP) or be due to other diseases. Disturbance of muscle tone results in consecutive development of hip subluxation. Hip reconstructive surgery can significantly improve the mobility and quality of care of children. However, the DRG for surgical care of these conditions has been increasingly devalued. In Germany, this has already led to a reduction of pediatric orthopedics departments, accompanied by an important risk of insufficient treatment options for children and people with disabilities.
Method: The aim of this retrospective study was an economic analysis of pediatric orthopedic interventions using the example of neurogenic hip decentration. For this purpose, the revenue-cost situation in patients with CP or other causes of brain damage was evaluated at a maximum care hospital in the period of 2019-2021.
Results: The entire analysis period showed a deficit. The non-CP-group showed the most important deficit. In CP-patients, however, the plus decreased each year and resulted in a deficit in 2021.
Conclusion: While the distinction between cerebral palsy and other forms of brain damage in children is usually not relevant for treatment, it is evident that the non-CP group is massively underfinanced. Overall, the negative economic balance of pediatric orthopedics in the field of neurogenic hip reconstruction is clearly revealed. In the current interpretation of the DRG system, children with disabilities cannot be offered cost-effective care at a maximum-care university center.
Zusammenfassung: HINTERGRUND UND FRAGESTELLUNG: Zerebrale Schädigungen können als infantilen Zerebralparese (ICP) oder durch andere Erkrankungen vorliegen. Durch Störung des Muskeltonus entwickelt sich häufig eine neurogene Hüftdezentrierung. Ein hüftrekonstruierender Eingriff kann die Mobilität und Pflegequalität der Kinder wesentlich verbessern. Derartige operative Versorgungen werden durch Abwertungen im DRG-System finanziell benachteiligt. In der Folge ziehen sich kinderorthopädische Abteilungen aus diesem Versorgungskonzepten zurück, es besteht das Risiko einer Unterversorgung.
Material und methode: Ziel dieser retrospektiven Studie war eine Wirtschaftlichkeitsanalyse von kinderorthopädischen Eingriffen am Beispiel der neurogenen Hüftdezentrierung. Dazu wurde bei Patienten mit ICP und mit anderen zerebralen Schädigungen die Erlös-Kosten-Situation an einem Haus der Maximalversorgung im Zeitraum 2019–2021 untersucht.
Ergebnisse: Über den gesamten Analysezeitraum zeigt sich eine Verlustsituation. Bei Kindern ohne frühkindliche Hirnschädigung noch deutlicher als in der Gruppe der Patienten mit ICP. Während hüftrekonstruktive Eingriffe bei Kindern mit ICP zunächst 2019 noch kostendeckend zu erbringen waren, sind auch diese Versorgungen seit 2021 defizitär.
Diskussion: Obwohl die Unterscheidung zwischen einer ICP und anderen kindlichen Hirnschäden im kinderorthopädischen Versorgungskonzept keine Rolle spielt, zeigt sich vor allem die nicht-CP-Gruppe im DRG-System deutlich unterfinanziert. Insgesamt offenbart sich die negative wirtschaftliche Bilanz der Kinderorthopädie. Kinder mit Behinderung können in der aktuellen Auslegung des DRG-Systems an einem universitären Zentrum der Maximalversorgung nicht kostendeckend versorgt werden.
Keywords: Cerebral palsy; DRG; Hip dysplasia; Reconstructive surgical procedures; Treatment costs.
© 2023. The Author(s).