Background: Patients with acetabular dysplasia are at a higher risk of developing symptomatic labral tears. Isolated treatments that address these pathologies are well established. Combined treatment with hip reorientation osteotomy using Bernese periacetabular osteotomy in addition to arthroscopic labral repair show good results. Studies that report the outcome in patients who received both arthroscopic labral repair and a triple pelvic osteotomy (TPO) are lacking. The aim of this study is to investigate the short to midterm functional outcome and activity level in these patients.
Methods: This case series retrospectively included 8 patients (2 male, 6 female) with acetabular dysplasia (lateral center-edge angle [LCEA] ≤ 25°) and a labral tear on magnetic resonance arthrography (MRA). All patients underwent arthroscopic labral repair followed by TPO after an average period of 3 months (range 2-6). Average age at the time of surgery was 25 years (range 15-37). Patients were followed up and the following main parameters were assessed: LCEA, modified Harris hip score (mHSS), Tegner score, UCLA score, patient satisfaction on a scale of 1-4.
Results: The mean follow-up was 19 months (range 15-25). The mean LCEA increased from 18° to 37° (p < 0.0001). The mHSS improved from a mean of 79 to 94 on final follow-up (p = 0.00123). The Tegner and UCLA scores had a median of 4 and 5, respectively. The mean LCEA increased from 18° to 37° (p < 0.0001). The mean patient satisfaction was 3.6.
Conclusion: Patients with evidence of a labral tear resulting from acetabular dysplasia benefit from arthroscopic repair followed by a TPO. The literature still lacks evidence that labral repair and reorientation osteotomy produce superior outcome compared to osteotomy alone. Treatment should consider clinical presentation in addition to radiological findings with emphasis on MRA.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Patienten mit Hüftgelenkdysplasie haben ein erhöhtes Risiko für die Entwicklung eines symptomatischen Labrumschadens. Spezifische Therapien dieser Pathologien sind bereits etabliert. Behandlungen, die eine Reorientierungsosteotomie der Hüfte mit einer periazetabulären Osteotomie nach Berner zusätzlich zu einer arthroskopischen Labrum-Rekonstruktion kombinieren, zeigen gute Ergebnisse. Aktuell exsistieren keine Studien über die Behandlung von Patienten mit einer arthroskopischen Labrum-Rekonstruktion kombiniert mit einer Triple-Osteotomie des Beckens (TPO). Ziel dieser Studie war, die kurz- bis mittelfristigen funktionellen Ergebnisse und das Aktivitätsniveau dieser Patienten zu untersuchen.
Methoden: Diese retrospektive Fallserie umfasst 8 Patienten (2 Männer, 6 Frauen) mit einer Azetabulumdysplasie („lateral center-edge angle“ [LCEA] ≤ 25°) sowie eines Labrumschadens. Alle Patienten erhielten eine arthroskopische Rekonstruktion des Labrums, gefolgt von einer TPO. Diese erfolgte durchschnittlich nach 3 Monaten (Range 2–6). Das Durchschnittsalter zum Zeitpunkt der Operation betrug 25 Jahre (Range 14–36). Die Patienten wurden nachuntersucht und die folgenden Hauptparameter wurden erhoben: LCEA, modifizierter Harris-Hüft-Score (mHSS), Tegner-Score, UCLA-Score, Patientenzufriedenheit auf einer Skala von 1–4.
Ergebnisse: Die durchschnittliche Nachbeobachtungszeit betrug 19 Monate (Range 15–25). Der mittlere LCEA stieg von 18° auf 37° (p < 0,0001). Der mHSS-Mittelwert verbesserte sich von 79 auf 94 bei der letzten Nachuntersuchung (p = 0,00123). Die Tegner- und UCLA-Scores hatten einen Mittelwert von 4 bzw. 5. Die mittlere Patientenzufriedenheit lag bei 3,6.
Schlussfolgerung: Patienten mit einem nachweislichen Labrumriss infolge einer azetabulären Dysplasie profitieren von einer arthroskopischen Rekonstruktion gefolgt von einer TPO. Bisher gibt es in der Literatur keine Beweise, dass eine Labrum-Rekonstruktion mit Reorientierungsosteotomie bessere Ergebnisse liefern als die Osteotomie allein. Bei der Behandlung sollten vorrangig neben dem klinischen Erscheinungsbild insbesondere auch die radiologischen Befunde mittels Magnetresonanz-Arthrographie berücksichtigt werden.
Keywords: Acetabulum; Hip arthroscopy; Hip dysplasia; Labral tear; Pelvic osteotomy.
© 2023. The Author(s).