The established anastomotic techniques conventionally used in open surgery are increasingly being implemented in a minimally invasive approach and further developed. The aim of all innovations is to carry out a safe anastomosis with a feasible minimally invasive technique; however, there is currently no broad consensus about the role of laparoscopic and robotic surgery in performing pancreatic anastomotic techniques. Pancreatic fistulas determine the morbidity following a minimally invasive resection. The simultaneous minimally invasive resection and reconstruction of pancreatic processes and vascular structures is currently exclusively performed in specialized centers.
Die in der offenen Chirurgie etablierten Anastomosentechniken werden zunehmend minimal-invasiv durchgeführt und weiterentwickelt. Das Ziel aller Innovationen ist, eine sichere Anastomose mit einer einfachen Technik minimal-invasiv durchzuführen. Bezüglich der laparoskopischen und der roboterbasierten Pankreasanastomosentechnik besteht aktuell kein Konsens. Pankreasfisteln bestimmen die Morbidität nach minimal-invasiven Resektionen. Die simultane minimal-invasive Resektion und Rekonstruktion von Pankreasprozessen und vaskulären Strukturen erfolgt bisher ausschließlich in spezialisierten Zentren.
Keywords: Laparoscopic anastomosis; Minimally invasive pancreatic surgery; Minimally invasively liver surgery; Pancreatic fistula; Robot-based anastomosis.
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