Various venous access routes in the region of the clavicle are available for cardiac device treatment. After many years of choosing access via the subclavian vein, current data explicitly show that lateral approaches such as preparation of the cephalic vein or puncture of the axillary vein are clearly superior in terms of probe durability and risk of complications. This article describes the preparation and performance of the various access techniques and is intended to provide a practical guide for the work in cardiac pacemaker operations. This work continues a series of articles designed for advanced training in specialized rhythmology.
Für die kardiale Devicetherapie stehen verschiedene venöse Zugangswege im Bereich der Klavikula zur Verfügung. Nachdem über viele Jahre der Zugang über die V. subclavia gewählt wurde, zeigt die aktuelle Datenlage ausdrücklich, dass laterale Zugänge wie die Präparation der V. cephalica oder die Punktion der V. axillaris in Bezug auf die Haltbarkeit der Sonden und das Komplikationsrisiko deutlich überlegen sind. Dieser Artikel beschreibt die Vorbereitung und Durchführung der verschiedenen Zugangstechniken und soll eine praktische Anleitung für die Arbeit im Herzschrittmacher-OP darstellen. Diese Arbeit setzt eine Reihe von Artikeln fort, die für eine Weiterbildung im Bereich der speziellen Rhythmologie konzipiert sind.
Keywords: Cardiac pacemaker, artificial; Cardiac resynchronization; Implantable cardioverter defibrillator; Implantation; Puncture technique.
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