Background: The PRiVENT project aims to improve the care of invasively ventilated patients and to reduce the number of out-of-hospital long-term ventilated patients. PRiVENT offers intensive care units the opportunity to exchange information with experts from specialized weaning centers in interprofessional weaning boards and weaning consults and to exploit the full weaning potential of the patients. In the context of the accompanying process evaluation, the PRiVENT intervention components will be examined for sustainability, scalability and effectiveness, and the interprofessional collaboration between intensive care units and the responsible weaning centers will be investigated in order to identify potentials for the care of invasively managed patients.
Methods: In a qualitative cross-sectional study, semistructured, problem-oriented interviews were conducted with care providers of participating ICUs. The data were digitally recorded, pseudonymized and verbatim transcribed. Data analysis was based on Brown and Clarke's Thematic Analysis and the Consolidated Framework for Implementation Research. MAXQDA 2020 software was used to organize the data.
Results: Fourteen interviews were conducted with ICU care providers. The early transfer of patients to a weaning center and the integration of pulmonary expertise into routine care were identified as positively perceived potentials of the weaning boards and weaning consults. Especially in critically ill, multimorbid patients suffering from COVID-19, the expertise of the weaning centers was considered helpful. Due to heavy workloads, nurses were unable to participate in weaning boards and weaning consults.
Conclusion: Interprofessional collaboration between weaning centers and ICUs in weaning boards and weaning consults can improve the care of invasively ventilated patients. Strategies to promote the involvement of nurses should be discussed and developed.
Hintergrund: Das Projekt PRiVENT hat sich zum Ziel gesetzt, die Versorgung von invasiv beatmeten Patient*innen zu verbessern und die Anzahl der außerklinischer Langzeitbeatmungspatient*innen zu reduzieren. PRiVENT bietet Intensivstationen die Möglichkeit, sich in interprofessionellen Weaning-Boards und Weaning-Konsilen mit Expert*innen aus spezialisierten Weaning-Zentren auszutauschen und das volle Weaning-Potenzial der Patient*innen auszuschöpfen. Im Rahmen der begleitenden Prozessevaluation werden die PRiVENT-Interventionskomponenten auf Nachhaltigkeit, Skalierbarkeit und Wirksamkeit untersucht sowie die interprofessionelle Zusammenarbeit zwischen Intensivstationen und den zuständigen Weaning-Zentren untersucht, um Potenziale für die Versorgung von invasiv betreuten Patient*innen identifizieren zu können.
Methode: In einer qualitativen Querschnittsstudie wurden semistrukturierte, problemorientierte Interviews mit Leistungserbringenden teilnehmender Intensivstationen durchgeführt. Die Daten wurden digital aufgezeichnet, pseudonymisiert und verbatim transkribiert. Die Datenanalyse erfolgte in Anlehnung an die Thematic Analysis nach Brown und Clarke und dem Consolidated Framework for Implementation Research. Zur Organisation der Daten wurde die Software MAXQDA 2020 verwendet.
Ergebnisse: Es wurden 14 Interviews mit den Leistungserbringenden der Intensivstationen geführt. Als positiv wahrgenommene Potenziale der Weaning-Boards und Weaning-Konsile wurden die frühzeitige Verlegung von Patient*innen in ein Weaning-Zentrum sowie die Integration von pulmologischem Fachwissen in die Routineversorgung identifiziert. Insbesondere bei schwerkranken, multimorbiden an COVID-19 erkrankten Patient*innen wurde die Expertise der Weaning-Zentren als hilfreich angesehen. Aufgrund der hohen Arbeitsbelastung konnte das Pflegepersonal nicht an den Weaning-Boards und Weaning-Konsilen teilnehmen.
Schlussfolgerung: Die Interprofessionelle Zusammenarbeit zwischen Weaning-Zentren und Intensivstationen in Weaning-Boards und Weaning-Konsilen kann die Versorgung invasiv beatmeter Patient*innen verbessern. Strategien zur Förderung des Einbezugs von Pflegefachkräften sollten diskutiert und erarbeitet werden.
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