[Effects of the COVID-19 pandemic on the course of geriatric trauma patients with proximal femoral fractures]

Unfallchirurgie (Heidelb). 2024 Mar;127(3):228-234. doi: 10.1007/s00113-023-01384-z. Epub 2023 Nov 23.
[Article in German]

Abstract

Background/objective: In 2020 the COVID-19 pandemic posed a major challenge to the healthcare system. The hypothesis is that the COVID-19 pandemic in 2020 had an impact on the care of older adults with proximal femoral fractures due to resource scarcity, regardless of whether or not the patient was infected.

Material and methods: This study analyzed the data of 87 hospitals which entered 15,289 patients in the Geriatric Trauma Register ("AltersTraumaRegister DGU®", ATR-DGU) in Germany in 2019 and 2020. In this study we analyzed the influence of the COVID-19 pandemic on the inpatient treatment of hip fractures as well as the mid-term follow-up during the first 120 days. For the main analysis, we compared patients documented during the COVID-19 pandemic in 2020 (April-December) with a control group in 2019 (April-December). Additionally, we performed a subgroup analysis of the periods with high COVID-19 incidence rates.

Results: Between 2019 and 2020 a total of 11,669 patients (2020: n = 6002 patients vs. 2019: n = 5667 patients) were included in this study. Only minor differences were found between the patients treated during the pandemic; however, when the COVID-19 incidence in Germany was greater than 50/100,000 residents, significantly fewer patients (p < 0.001) were discharged to a geriatric rehabilitation ward (27.2% vs. 36.3%) and an increased mortality rate during inpatient treatment was determined (8.4% vs. 4.6%) (p < 0.001).

Discussion: The healthcare system was able to respond to the pandemic and patients' clinical courses were not impaired as long as the incidences were low. Nevertheless, the healthcare system reached its limits in times of higher incidence, which was also directly reflected in the patient outcome, mortality and place of discharge.

Zusammenfassung: HINTERGRUND/ZIEL DER ARBEIT: Im Jahr 2020 stellte die COVID-19-Pandemie eine große Herausforderung für das Gesundheitssystem dar. Die Hypothese lautet, dass die COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 aufgrund von Ressourcenknappheit Auswirkungen auf die Versorgung älterer Erwachsener mit proximaler Femurfraktur hatte, unabhängig davon, ob der Patient infiziert war oder nicht.

Material und methoden: Diese Studie analysiert die Daten von 87 Krankenhäusern, die in den Jahren 2019 und 2020 15.289 Patienten in das „AltersTraumaRegister DGU®“ in Deutschland aufgenommen haben. In dieser Studie wurde der Einfluss der COVID-19-Pandemie auf die stationäre Behandlung und das Outcome von alterstraumatologischen Patienten mit hüftgelenknahen Frakturen analysiert. Für die Hauptanalyse haben wir Patienten, die während der COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 (April bis Dezember) dokumentiert wurden, mit einer Kontrollgruppe aus dem Jahr 2019 (April bis Dezember) verglichen. Zusätzlich haben wir eine Untergruppenanalyse der Zeiträume mit hohen COVID-19-Inzidenzraten durchgeführt.

Ergebnisse: Zwischen 2019 und 2020 wurden 11.669 Patienten (2020: n = 6002 Patienten vs. 2019: n = 5667 Patienten) in diese Studie eingeschlossen. Es wurden nur geringe Unterschiede zwischen den während der Pandemie behandelten Patienten festgestellt. Wenn jedoch die COVID-19-Inzidenz in Deutschland größer als 50/100.000 Einwohner war, wurden eine signifikant erhöhte Mortalität während des stationären Aufenthalts festgestellt (8,4 % vs. 4,6 %) (p < 0,001) sowie signifikant weniger Patienten (p < 0,001) in eine geriatrische Rehabilitationsstation entlassen (27,2 % vs. 36,3 %).

Diskussion: Solange die Inzidenz niedrig war, war das Gesundheitssystem in der Lage auf die Pandemie zu reagieren, und der klinische Verlauf der Patienten wurde nicht beeinträchtigt. Dennoch stieß das Gesundheitssystem in Zeiten höherer Inzidenzen an seine Grenzen, was sich auch direkt in den Ergebnissen, der Sterblichkeit und dem Entlassungsort der Patienten widerspiegelte.

Keywords: COVID-19; Geriatric patient; Geriatric trauma register; Geriatric traumatology.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • COVID-19* / epidemiology
  • Delivery of Health Care
  • Hip Fractures* / epidemiology
  • Humans
  • Pandemics
  • Proximal Femoral Fractures*