[Determinants of the utilization of cancer screening among older adults in Saxony-Anhalt-What is the influence of health literacy?]

Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2024 Jan;67(1):45-56. doi: 10.1007/s00103-023-03806-0. Epub 2023 Dec 12.
[Article in German]

Abstract

Background: In order to preserve health and thus social participation, it is important for older people to make health-related decisions, such as those regarding the use of a secondary prevention service like cancer screening. National and international studies show that various predictors determine cancer screening participation. The aim of this study is to determine the cancer screening utilization of older people in a structurally weak region.

Methods: In 2021, a cross-sectional study in each of two urban and rural communities in Saxony-Anhalt surveyed individuals aged 55 years and older about determinants, reasons, and barriers to preventive service use (n = 954). Binary logistic regression analysis is used to analyze determinants of cancer screening use.

Results: Three quarters of the study population (76.6%) self-reported participating in a cancer screening service at least once. The multivariable analyses demonstrate factors that influence the utilization of cancer screening. Age, partial knowledge on cancer screening, cancer screening as a benefit offered by a statutory health insurances' bonus program, experience with cancer in the immediate environment, thoughts about one's own health, and the feeling of security that participation gives are factors that significantly influence the use of cancer screening. Descriptively, the physician's recommendation is the strongest factor for participation.

Conclusion: The analyses show that cancer screenings are generally well received by older people in Saxony-Anhalt, but participation in them is not related to health literacy. In keeping with the National Cancer Plan, older people should generally be supported in making an informed decision, for example, through target-group-specific physician education.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Um Gesundheit und damit gesellschaftliche Teilhabe zu erhalten, ist es für ältere Menschen bedeutsam, informierte gesundheitsrelevante Entscheidungen zu treffen, wie solche zur Inanspruchnahme einer Sekundärpräventionsleistung wie der Krebsfrüherkennungsuntersuchung (KFU). Nationale und internationale Studien zeigen, dass verschiedene Prädiktoren die KFU-Teilnahme bedingen. Ziel dieser Studie ist es, die KFU-Inanspruchnahme älterer Personen in einer strukturschwachen Region zu eruieren.

Methoden: 2021 wurden im Rahmen einer Querschnitterhebung in je 2 städtisch und ländlich geprägten Gemeinden Sachsen-Anhalts Personen ab 55 Jahren zu Determinanten, Gründen und Barrieren der Inanspruchnahme von Präventionsleistungen befragt (n = 954). Mittels binär-logistischer Regression werden Determinanten der Inanspruchnahme von KFU analysiert.

Ergebnisse: Drei Viertel der Studienpopulation (76,6 %) nahmen nach eigenen Angaben mindestens einmal eine Leistung der Krebsfrüherkennung in Anspruch. Die multivariablen Analysen verdeutlichen maßgebliche Einflussfaktoren für eine Inanspruchnahme von KFU. Dazu gehören das Alter, partiell das Wissen über KFU, die KFU als Leistung eines Bonusprogramms der Krankenkasse, Erfahrungen mit Krebserkrankungen im engeren Umfeld, die Gedanken über die eigene Gesundheit sowie das sichere Gefühl, welches eine Teilnahme verleiht. Deskriptiv ist die ärztliche Empfehlung der stärkste Beweggrund für eine Teilnahme.

Schlussfolgerung: Die Analysen zeigen, dass die KFU im Allgemeinen von älteren Erwachsenen in Sachsen-Anhalt gut angenommen werden, die Teilnahme an diesen aber nicht mit der Gesundheitskompetenz zusammenhängt. Im Sinne des Nationalen Krebsplans sollten ältere Personen grundsätzlich bei einer informierten Entscheidung unterstützt werden, bspw. durch zielgruppengerechte ärztliche Aufklärung.

Keywords: Cancer screening; Cross-sectional study; Older adults; Prevention; Saxony-Anhalt.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Aged
  • Cross-Sectional Studies
  • Early Detection of Cancer
  • Germany / epidemiology
  • Health Literacy*
  • Humans
  • Neoplasms* / diagnosis
  • Neoplasms* / prevention & control