Due to demographic changes and increased survival rates of total hip arthroplasties, the incidence of periprosthetic proximal femoral fractures is increasing. The current treatment concept requires accurate preoperative planning. Besides patient-related risk factors, fracture type, prosthesis stability, and bone quality influence whether osteosynthesis or a revision arthroplasty is required.
Verbunden mit dem demografischen Wandel und verbesserten Standzeiten von Hüftgelenkendoprothesen steigen die Inzidenzen periprothetischer proximaler Femurfrakturen. Das dargestellte Behandlungskonzept beinhaltet eine sorgfältige Planung der Versorgungsstrategie, bei der neben patientenindividuellen Risikofaktoren der Frakturtyp, die Stabilität der Prothese, aber auch die Knochenqualität Einfluss darauf haben, ob eine alleinige osteosynthetische Versorgung oder zusätzlich ein Prothesenwechsel erforderlich ist.
Keywords: Arthroplasty; Classification; Concomitant diseases; Locking plate; Plate osteosynthesis.
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