Clinical, Anatomical, and Densitometric Changes following Dresden vs. Accelerated Corneal Cross-Linking in Progressive Keratoconus

Klin Monbl Augenheilkd. 2024 Feb;241(2):209-220. doi: 10.1055/a-2206-1420. Epub 2024 Jan 17.

Abstract

Background: To compare clinical, anatomical, and densitometric changes following Dresden (DCXL) vs. accelerated (ACXL) corneal UVA cross-linking (CXL; Avedro KXL, Geuder, Heidelberg, Germany) in progressive keratoconus (KC).

Methods and material: In this retrospective study, we analyzed 20 patients following DCXL (3 mW/cm², 30 min, 5.4 J/cm²) and 44 patients following ACXL (9 mW/cm², 10 min, 5.4 J/cm²) between January 2016 and February 2020. Uncorrected visual acuity (UCVA), best spectacle-corrected visual acuity (BSCVA), central corneal thickness (CCT), steepest keratometry (Kmax), keratoconus index (KI), thinnest pachymetry (Pthin), and corneal densitometry (CD) were measured before and 3, 6, 12, and 24 months after CXL.

Results: During the follow-up period, no changes in UCVA, BSCVA, Kmax, KI, or Pthin occurred. CCT significantly decreased 3 months after DCXL (p = 0.032) and ACXL (p = 0.006). At the 12- and 24-month follow-up, CCT remained decreased in the DCXL (p = 0.035, 0.036, respectively) but not in the ACXL group. At the 12-month follow-up, the reduction in CCT was significantly greater in DCXL compared to ACXL (p = 0.012). At the 3-, 6-, 12-, and 24-month follow-ups, we found a significant increase in the anterior stroma CD following DCXL (p = 0.019, 0.026, 0.049, 0.047, respectively) but not ACXL. The CD changes were localized in the central concentric zones (0.0 to 6.0 mm). No intra- or postoperative complications occurred.

Conclusion: ACXL and DCXL effectively halted KC progression. ACXL proved to be a safe time-saving alternative to conventional DCXL. DCXL led to a reduction in CCT and an increment in the CD of the central anterior stroma during 24 months of follow-up.

Hintergrund: Vergleich klinischer, anatomischer und densitometrischer Veränderungen nach Dresdner Protokoll (DCXL) vs. „accelerated“ Protokoll (ACXL) des UVA-Crosslinkings der Hornhaut (CXL; Avedro KXL, Geuder, Heidelberg, Deutschland) bei progressivem Keratokonus (KC).

Material und methoden: In dieser retrospektiven Studie analysierten wir 20 Patienten nach DCXL (3 mW/cm², 30 min, 5,4 J/cm²) und 44 Patienten nach ACXL (9 mW/cm², 10 min, 5,4 J/cm²) zwischen Januar 2016 und Februar 2020. Die unkorrigierte Sehschärfe (UCVA), die bestkorrigierte Sehschärfe (BSCVA), die zentrale Hornhautdicke (CCT), der maximale Hornhautbrechwert (Kmax), der Keratokonusindex (KI), die dünnste Pachymetrie (Pthin) und die Hornhautdensitometrie (CD) wurden vor sowie 3, 6, 12 und 24 Monate nach dem CXL analysiert.

Ergebnisse: Während der Nachbeobachtungszeit traten keine Veränderungen in UCVA, BSCVA, Kmax, KI oder Pthin auf. Die CCT nahm 3 Monate nach DCXL (p = 0,032) und ACXL (p = 0,006) signifikant ab. Bei der 12- und 24-monatigen Nachuntersuchung blieb die CCT in der DCXL- (p = 0,035 bzw. 0,036), nicht aber in der ACXL-Gruppe verringert. Bei der 3-, 6-, 12- und 24-monatigen Nachuntersuchung fanden wir eine signifikante Zunahme der anterioren Stroma-CD nach DCXL (p = 0,019, 0,026, 0,049 bzw. 0,047), nicht aber nach ACXL. Die CD-Veränderungen waren in den zentralen konzentrischen Zonen (0,0 bis 6,0 mm) lokalisiert. Es traten keine intra- oder postoperativen Komplikationen auf.

Schlussfolgerung: ACXL und DCXL haben die Progression des KC erfolgreich aufgehalten. ACXL erwies sich als sichere, zeitsparende Alternative zur konventionellen DCXL. DCXL führte innerhalb von 24 Monaten postoperativ zu einer Verringerung der CCT und einer Zunahme der CD des zentralen anterioren Stromas.

MeSH terms

  • Collagen / therapeutic use
  • Corneal Cross-Linking
  • Corneal Stroma
  • Corneal Topography
  • Cross-Linking Reagents / therapeutic use
  • Follow-Up Studies
  • Humans
  • Keratoconus* / diagnosis
  • Keratoconus* / drug therapy
  • Photochemotherapy* / methods
  • Photosensitizing Agents / therapeutic use
  • Retrospective Studies
  • Riboflavin / therapeutic use
  • Ultraviolet Rays

Substances

  • Photosensitizing Agents
  • Riboflavin
  • Collagen
  • Cross-Linking Reagents