Objective: Rheumatoid arthritis-associated interstitial lung disease (RA-ILD) is a major driver of premature mortality in patients with rheumatoid arthritis (RA). Detection of RA-ILD is crucial but requires awareness among the treating physicians. To date, however, there is no international recommendation concerning screening for ILD in RA patients.
Methods: After a systematic literature review, the modified Delphi technique in combination with the nominal group technique was used to provide a Delphi consensus statement elaborated by an expert panel of pneumonologists, rheumatologists, and a radiologist. Based on the available evidence, several clusters of questions were defined and discussed until consent was reached.
Results: A screening algorithm for ILD in patients with RA based on clinical signs, respiratory symptoms, and risk factors has been developed. Further, the recommendations address diagnostic tools for RA-ILD and the follow-up of RA patients qualifying for ILD screening.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die mit der rheumatoiden Arthritis (RA) assoziierte interstitielle Lungenerkrankung (RA-ILD) ist ein wesentlicher Faktor für die erhöhte Mortalität der Erkrankung. Die frühzeitige Diagnose ist für die Prognose bestimmend und liegt im Aufgabenbereich der behandelnden Spezialist:innen. Dennoch gibt es bislang keine internationalen Guidelines oder Screening-Empfehlungen für die RA-ILD.
Methodik: Um ein Delphi-Konsensus-Statement zu erstellen, wurde eine Expert:innengruppe aus den Fachgebieten Pneumologie, Rheumatologie und Radiologie gebildet. Nach Analyse der aktuell verfügbaren Literatur erfolgten Fragerunden und Diskussionen, basierend auf der modifizierten Delphi-Methode in Kombination mit der nominalen Gruppenmethode.
Ergebnis: Unter Berücksichtigung von klinischen Zeichen, Symptomen und Risikofaktoren wurde ein Algorithmus zur frühzeitigen Detektion einer ILD bei RA-Patient:innen ausgearbeitet. Darüber hinaus wurden Empfehlungen zu den Screening-Methoden sowie zum Follow-up bei RA-ILD formuliert.
Keywords: Antifibrotic agents; Autoimmune diseases; Fibrosis; Mass screening; Risk factors.
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