[Incidence, therapy, and prognosis of prostate cancer in Baden-Württemberg: analysis based on cancer registry data]

Urologie. 2024 Jul;63(7):681-692. doi: 10.1007/s00120-024-02275-w. Epub 2024 Feb 5.
[Article in German]

Abstract

Background: Prostate cancer (PCa) is the most common solid tumor in men in Germany. Collection of epidemiological and clinical data has been centralized for several years due to legal requirements via the state cancer registries. Thus, the reporting of diagnosis, therapy, and progression of cancer is obligatory in Germany. These data needs to be processed based on the questions of the treating physicians.

Objectives: Intention of this work was to present the development of new cases, disease stages, treatment procedures and prognosis of PCa in Baden-Württemberg (BW).

Methods: For this purpose, data of the cancer registry BW regarding patients with PCa first diagnosed between 2013 and 2021 were evaluated. The evaluation was performed using descriptive statistics, Χ2 test and Kaplan-Meier analysis.

Results: A total of 84,347 new diagnoses of PCa were reported. Clinical stage was present in 55.3% of patients. Assignment by International Society of Urological Pathology (ISUP) groups was present in 75.7%. A steady increase in primary diagnosis was evident through 2019. The proportion of primary metastatic disease decreased (2013: 19.6% vs. 2021: 12.0%), and the proportion of localized tumors increased (2013: 65.5% vs. 2021: 77.1%). Radical prostatectomy (RP) dominated the treatment of localized tumors with a mean of 60.1%. The proportion of robot-assisted surgery increased from 23.7% (2013) to 60.8% (2021) with a decrease in the R1 rate from 34.8 to 26.2%. Progression-free survival correlated closely with tumor stage and ISUP group.

Conclusion: An increase in PCa cases and a decrease of advanced tumors were observed. Treatment was mostly surgical in localized stages, with increasing proportion of robotic-assisted RP. Early diagnosis and treatment are critical for long-term prognosis.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Das Prostatakarzinom (PCa) ist die häufigste solide Tumorerkrankung des Mannes in Deutschland. Die Erfassung epidemiologischer und klinischer Daten erfolgt seit mehreren Jahren aufgrund gesetzlicher Vorgaben zentralisiert über die Landeskrebsregister. Damit ist die Meldung von Erstdiagnosen (ED), Therapien und Verläufen von Krebserkrankungen in Deutschland verpflichtend. Entsprechend der Fragestellungen der Behandler müssen diese Daten aufbereitet werden.

Ziele: Intention dieser Arbeit war die Darstellung der Entwicklung von Neuerkrankungen, Erkrankungsstadien, Behandlungsverfahren und Prognose des PCa in Baden-Württemberg (BW).

Methoden: Ausgewertet wurden hierfür die Daten des Krebsregisters BW von Patienten mit PCa in den ED-Jahren 2013 bis 2021. Die Auswertung erfolgte mittels deskriptiver Statistik, χ2-Test und Kaplan-Meier-Analysen.

Ergebnisse: Gemeldet wurden 84.347 PCa-ED. Bei 55,3 % der Patienten lag das klinische Stadium und bei 75,7 % das ISUP-Grading vor. Bis 2019 zeigte sich ein Anstieg der ED. Der Anteil primär metastasierter Erkrankungen war rückläufig (2013: 19,6 %, 2021: 12,0 %), der Anteil lokalisierter Tumoren (2013: 65,5 %, 2021: 77,1 %) nahm zu. Bei der Therapie lokal begrenzter Tumoren dominierte die radikale Prostatektomie (RP) mit im Mittel 60,1 %. Der Anteil der roboterassistierten Operationen stieg von 23,7 % (2013) auf 60,8 % (2021) bei einem Rückgang der R1-Rate von 34,8 % auf 26,2 %. Das progressionsfreie Überleben korrelierte mit dem Tumorstadium und der ISUP-Gruppe.

Schlussfolgerung: Es zeigte sich ein Anstieg der gemeldeten PCa-Fälle, wobei der Anteil der spät diagnostizierten Tumoren abnahm. Die Behandlung erfolgte in lokalisierten Stadien zumeist operativ, mit steigendem Anteil der roboterassistierten RP. Langfristig prognoseentscheidend sind die frühzeitige Diagnosestellung und Behandlung.

Keywords: Radical prostatectomy; Real world data; Robot-assisted surgery; Therapeutic procedures; Tumor register.

Publication types

  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Germany / epidemiology
  • Humans
  • Incidence
  • Male
  • Middle Aged
  • Prognosis
  • Prostatectomy
  • Prostatic Neoplasms* / diagnosis
  • Prostatic Neoplasms* / epidemiology
  • Prostatic Neoplasms* / pathology
  • Prostatic Neoplasms* / therapy
  • Registries*