[Panhypopituitarism, Diabetes Insipidus and Bone Pain - Is There a Systemic Disease Behind it?]

Praxis (Bern 1994). 2024 Jan;113(1):23-26.
[Article in German]

Abstract

A 27-year-old man presented due to unilateral leg pain. He had a history of diabetes insipidus and panhypopituitarism. Laboratory analysis revealed hormonal undersupply. MRI showed a large contrast medium-absorbing mass in the pituitary gland extending into the hypothalamus. FDG-PET/CT examination revealed a hypermetabolic soft tissue lesion around the left femoral shaft. After biopsy of the lesion, a diagnosis of multisystemic Langerhans cell histiocytosis was made.

Titel: Panhypopituitarismus mit Diabetes insipidus und Knochen­schmerzen – Steckt eine Systemerkrankung dahinter?

Einleitung: Der 27-jährige Patient stellte sich aufgrund von einseitigen Beinschmerzen vor. In der Vorgeschichte war ein Diabetes insipidus respektive Panhypopituitarismus bekannt. Laboranalytisch bestand eine unzureichende Hormonsubstitution. Im MRI fiel eine grosse Kontrastmittel-aufnehmende Raumforderung in der Hypophyse mit Ausdehnung bis in den Hypothalamus auf. Mittels FDG-PET/CT konnte eine hypermetabole Läsion im Bereich des Femurschaftes links dargestellt werden. Nach Biopsie der Läsion konnte die Diagnose einer multisystemischen Langerhans-Zell-Histiozytose gestellt werden. Schlüsselwörter: Langerhans-Zell-Histiozytose, Diabetes insipidus, Osteolysen, Panhypopituitarismus.

Keywords: Diabetes insipidus; Langerhans Cell Histiocytosis; Osteolysis; Panhypopituitarism.

Publication types

  • Case Reports
  • English Abstract

MeSH terms

  • Adult
  • Diabetes Insipidus* / diagnosis
  • Diabetes Insipidus* / etiology
  • Diabetes Mellitus*
  • Humans
  • Hypopituitarism* / diagnosis
  • Hypopituitarism* / etiology
  • Male
  • Pain / etiology
  • Positron Emission Tomography Computed Tomography

Supplementary concepts

  • Combined Pituitary Hormone Deficiency