[Recommendations for defining giant cell arteritis fast-track clinics]

Z Rheumatol. 2024 Nov;83(9):762-765. doi: 10.1007/s00393-024-01519-6. Epub 2024 May 8.
[Article in German]

Abstract

An expert committee recommends defining fast-track clinics (FTC) for the acute diagnostics of giant cell arteritis (GCA) as follows: low-threshold, easy and prompt reachability at least on weekdays, scheduling appointments ideally within 24 h, examination by a specialist with GCA expertise, ≥ 2 experts per FTC, ≥ 50 patients with suspected GCA per year, sonologists with ≥ 300 (≥ 50) temporal and axillary artery examinations, adherence to standard operating procedures, availability of an ≥ 18 (≥ 15) MHz and a lower frequency linear ultrasound probe and collaboration with partners for fast performance of neurological and ophthalmological examinations, magnetic resonance imaging (MRI), positron emission tomography-computed tomography (PET-CT, possibly CT) and for temporal artery biopsy.

Eine Expertenkommission empfiehlt, Fast-Track Kliniken (FTK) für die Akutdiagnostik der Riesenzellarteriitis (RZA) folgendermaßen zu definieren: niederschwellige, mindestens werktägliche Erreichbarkeit, Terminvergabe idealerweise innerhalb von 24 h, Untersuchung durch Facharzt mit RZA-Expertise, ≥ 2 Experten pro FTK, ≥ 50 Patienten mit Verdacht auf RZA-Patienten pro Jahr, Ultraschalluntersucher mit ≥ 300 (≥ 50) Untersuchungen von Temporal- und Axillararterien, Befolgung von Standardisierungsanweisungen, Verfügbarkeit eines ≥ 18 (≥15) MHz- und eines niederfrequenteren Linearultraschallkopfes und von Kooperationspartnern für zeitnahe Durchführung von augenärztlichen und neurologischen Untersuchungen, MRT, PET/CT (ggf. CT) und Temporalarterienbiopsie.

Keywords: CT; MRI; PET; Polymyalgia rheumatica; Ultrasound.

Publication types

  • Practice Guideline
  • English Abstract

MeSH terms

  • Germany
  • Giant Cell Arteritis* / diagnosis
  • Humans
  • Practice Guidelines as Topic
  • Rheumatology / standards