Background: The COVID-19 pandemic era had witnessed an upsurge of healthcare-associated infections (HAI) in COVID intensive care units (ICUs), which can be reduced by following proper hand hygiene (HH) practice. Performing HH auditing in COVID ICUs and providing timely feedback to the stake holders is crucial to reduce HAIs.
Methods: From July 2021 to December 2021, HH auditing was conducted in COVID ICUs. Hand hygiene (HH) complete adherence rate (HHCAR), HH partial adherence rate (HHPAR) and HH total adherence rate (HHTAR) were analysed. Profession-specific HHTAR and moment-specific HHTAR (for each WHO moment) were also calculated.
Results: HHCAR, HHPAR and HHTAR were found to be 47%, 19% and 66%, respectively. There was a significant increase in the monthly HHTAR from 62.2% to 72.2% (p<.001). The profession-specific hand-hygiene adherence rate (HHAR) was found to be highest among nurses (67%), and the moment-specific HHAR of WHO-moments 2 (90%) and 3 (94.8%) had the highest HH adherence.
Conclusions: Auditing HH and providing timely feedback significantly improved HH adherence. The greatest need now is to regularly conduct HH auditing in COVID locations of all healthcare facilities to reduce the HAI rate among the COVID-19 infected patients in ICUs.
Hintergrund: Während der COVID-19-Pandemie kam es auf COVID-Intensivstationen zu einem Anstieg Healthcare-assoziierter Infektionen (HAI), die durch ordnungsgemäße Händehygiene (HH) reduziert werden können. Die Durchführung von Hygienekontrollen auf COVID-Intensivstationen und die rechtzeitige Rückmeldung an die Beteiligten sind entscheidend für die Reduzierung von HAI.
Methode: Von Juli 2021 bis Dezember 2021 wurde auf COVID-Intensivstationen ein HH-Audit durchgeführt. Analysiert wurden die HH-Komplettadhärenzrate (HHCAR), die HH-Teiladhärenzrate (HHPAR) und die HH-Gesamtadhärenzrate (HHTAR). Die berufsspezifische HHTAR und die momentenspezifische HHTAR (für jedes WHO-Moment) wurden ebenfalls berechnet.
Ergebnisse: Die HHCAR, HHPAR und HHTAR wurden mit 47%, 19% bzw. 66% ermittelt. Es gab einen signifikanten Anstieg der monatlichen HHTAR von 62,2% auf 72,2% (p<.001). Die berufsspezifische HH-Adhärenzrate (HHAR) war bei Krankenschwestern und -pflegern am höchsten (67%). Die zeitpunktspezifische HHAR der WHO-Momente 2 (90%) und 3 (94,8%) wiesen die höchste HH-Adhärenz auf.
Schlussfolgerung: Die Auditierung der HH und die rechtzeitige Rückmeldung haben die Einhaltung der HH deutlich verbessert. Das Gebot der Stunde ist die regelmäßige Durchführung von HH-Audits an COVID-Standorten in allen Gesundheitseinrichtungen, um die HAI-Rate unter den COVID-19-infizierten Patienten auf Intensivstationen zu senken.
Keywords: COVID-19; adherence; hand hygiene; hand hygiene audit; healthcare workers.
Copyright © 2024 Mohandas et al.