Background: Neuroendocrine tumors of the pancreas have a broad biological spectrum. The treatment decision is based on an optimal diagnosis with regard to the local findings and possible locoregional and distant metastases. In addition to purely morphologic imaging procedures, functional parameters are playing an increasingly important role in imaging.
Objectives: Prerequisites for optimal imaging of the pancreas, technical principles are provided, and the advantages and disadvantages of common cross-sectional imaging techniques as well as clinical indications for these special imaging methods are discussed.
Materials and methods: Guidelines, basic and review papers will be analyzed.
Results: Neuroendocrine tumors of the pancreas have a broad imaging spectrum. Therefore, there is a need for multimodality imaging in which morphologic and functional techniques support each other. While positron emission tomography/computed tomography (PET/CT) can determine the presence of one or more lesions and its/their functional status of the tumor, magnetic resonance imaging (MRI) efficiently identifies the location, relationship to the main duct and the presence of liver metastases. CT allows a better vascular evaluation, even in the presence of anatomical variants as well as sensitive detection of lung metastases.
Conclusions: Knowledge of the optimal combination of imaging modalities including clinical and histopathologic results and dedicated imaging techniques is essential to achieve an accurate diagnosis to optimize treatment decision-making and to assess therapy response.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Neuroendokrine Tumoren des Pankreas (pNET) weisen ein breites biologisches Spektrum auf. Die Therapieentscheidung beruht auf einer optimalen Diagnostik bezüglich des Lokalbefunds und möglicher lokoregionärer und distanter Metastasen. Neben den rein morphologischen bildgebenden Verfahren kommt den funktionelle Parametern in der Bildgebung eine immer bedeutendere Rolle zu.
Fragestellung: Voraussetzungen für eine optimale Bildgebung des Pankreas, technischen Grundlagen und Diskussion über Vor- und Nachteile der gängigen Schnittbildverfahren sowie klinische Indikationen für diese spezielle Bildgebungsmethoden.
Material und methoden: Leitlinien, Grundlagen- und Übersichtsarbeiten werden analysiert.
Ergebnisse: Neuroendokrine Tumoren des Pankreas weisen ein breites biologisches Spektrum auf. Es besteht daher die Notwendigkeit einer multimodalen Bildgebung, bei der sich die morphologischen Techniken und funktionellen Verfahren gegenseitig ergänzen. Während die Positronen-Emissions-Tomographie/Computertomographie (PET/CT) das Vorhandensein einer oder mehreren Läsionen und den funktionellen Status feststellen kann, identifiziert die Magnetresonanztomographie (MRT) effizient die Lokalisation, die Beziehung zum Hauptgang und das Vorhandensein von Lebermetastasen; die CT ermöglicht eine bessere vaskuläre Bewertung, auch bei Vorhandensein anatomischer Varianten sowie eine sensitive Detektion von Lungenmetastasen.
Schlussfolgerung: Die Kenntnis einer optimalen Kombination einzusetzender bildgebender Verfahren unter Einbindung der klinischen und histopathologischen Ergebnisse sowie dedizierter Bildgebungstechniken ist unerlässlich, um eine genaue Diagnose, zielführende Therapieentscheidung und Therapieresponsebeurteilung zu erreichen.
Keywords: Computed tomography; Magnetic resonance imaging; PNET; Positron emission tomography/computed tomography; Somatostatin receptors.
© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.